söndag 3 januari 2021

Rallylydnadstävling on-line!

Då har vi varit med i vår första on-line tävling. Det var Sälta och jag som startade i Billinge BK:s nybörjarklass. 

Träningen har ju gått lite upp och ner och några dagar innan vi skulle filmas kunde hon varken sitt front eller gå runt. Eftersom vi fick banan några dagar innan vi filmade kunde vi träna lite extra på de skyltar som skulle vara med. Det fungerade väl lite sisådär. Och det här förbaskade kopplet som ska vara med i nybörjarklassen. Jag bara trasslar in mig.... 

På juldagen byggde jag upp banan och mätte ordentligt med tumstock för att det skulle bli rätt. Banvandringen fick bli två rundor med Soya så att hon också fick jobba lite. Sedan var det dags att köra med Sälta. Syrran ställde upp och filmade. Hoppig och studsig men ändå så duktig ända tills vi kom till sista skylten och det flög upp en fågel framför oss. Så nöjd med hennes fokus och attityd när det väl blev på "riktigt".



Nu har vi med spänning väntat på vårt protokoll. Hur mycket avdrag skulle vi få för alla hopp och studs? Fel övning blev det ju på sista skylten men hur mycket mer skulle det dras? Skulle vi komma upp i de kvalificerande 70 poängen? Jag har tittat på filmen flera gånger och känner mig riktigt nöjd med rundan, förutom sista skylten! Visst kunde vi ha provat igen och igen och igen men är det tävling så är det. Jag är faktiskt förvånad över att folk verkar skicka in sina första rundor. Jag trodde nog att många skulle köra tills de fick en perfekt runda. Ingen vet ju hur många gånger man filmar. Ja, vi filmade en gång till men då bröt vi efter halva banan.....

Idag fick vi i alla fall resultatet. Även om vi fick minus 17 poäng på sista skylten kom vi upp i ett kvalificerande resultat.


Positivt med kommentaren: Glad och mycket noggrann runda!


Jag har anmält båda hundarna till ännu en on-line tävling. Nu har ju Sälta börjat löpa så vi får väl se hur det går!






Inga kommentarer: