fredag 1 januari 2021

Nyår

Nyår är inte en favorithelg för mig. Kanske det främst beror på att jag har en hund som är så påverkad av ljud. Vissa dagar reagerar Soya så häftigt på t ex bildörrar som slår igen. Ibland får hon ett flyktbeteende innan hon kommer på vad det är. Åska är jättejobbigt för henne. Nu har jag ju Sälta också, som är i en känslig ålder. Snart 11 månader och har precis påbörjat sitt första löp.


Självklart försöker jag göra det så bra som möjligt för hundarna. Och efter en vardaglig förmiddag med lite pälsvård och dammsugning åkte vi ut till Sörsjön för att gå en långpromenad. På vägen dit fick vi närkontakt med ett vildsvin. Jag hann stanna men inte svinet. Det touchade min bil, rullade runt två varv, reste sig sedan för att springa tillbaka in i skogen igen. Lite skakis kollade jag över bilen. Några långa, svarta hårstrån blev det enda minnet från mötet.


Efter tre timmars maklig promenad var vi tillbaka vid bilen, precis när det började regna. 

På eftermiddagen jobbade vi lite med vittringsapportering inomhus och när smällandet började vid 17.30-tiden fick hundarna varsitt ben, i form av en kanelbulle, som det tog lång tid att tugga sig igenom.


Persiennerna drogs ner och båda tv-apparaterna var igång. Soya höll sig lugn till 20-tiden ungefär. Sedan såg jag att hon blev orolig och gärna ville gå in i badrummet. Någon timme senare fick hon lugnade och sedan gjorde jag henne sällskap därinne, med dörren öppen. Sälta låg i sovrummet och sov. Hon hade vid något tillfälle tidigare skällt ut smällandet för att sedan lägga sig att sova igen. Vid tolvslaget fick Soya ännu en dos lugnande och Sälta fick en stunds kamplek innan hon somnade igen.




Vid 1-tiden lugnade det ner sig och både Soya och jag kunde flytta in i sovrummet. En halvtimme senare tog vi koppel på och gick ut (med stor tvekan) på tomten för att kissa. Sedan kunde vi somna lugnt.

Jag är så glad att det är över och att Soya klarade sig riktigt bra i år. Sälta har inte påverkats. Nu är det ett år till nästa gång och jag hoppas på att det blir ett förbud för privatpersoner att använda fyrverkerier. 

Ett nytt år har börjat, förhoppningsvis ett bättre, mer normalt år. Vi hoppas på att tävlingsverksamheten ska komma igång igen men det lär väl dröja. Tills dess får vi njuta av skogspromenaderna!











Inga kommentarer: