lördag 6 juni 2015

Tävling!

Idag var det dags för rallylydnadstävling i Katrineholm! Katrineholm är ju nästan hemmaplan och det är alltid trevligt att tävla där! Vi åkte dit tidigt för att kunna miljöträna Soya lite! Hon var okontaktbar men fick vara med ute i 45 minuter innan det var dags för banvandring i mästarklassen!

Det var ingen svår bana i mästarklassen men lite klurigheter fanns. Det var många sidbyten och dessutom långsamt tempo!


Jag var riktigt nöjd när jag klev av banan! Vi strulade lite i första bakombytet men annars flöt det på bra! 


Vi slutade på 80 poäng och en 7:e plats! Kommentaren var: Trevligt ekipage, duktig lyhörd hund!

Avdraget på helheten fick jag för att Smilla hade pendlat lite och varit lite långt ifrån i högerhandlingen! Så nöjd med min lilla stjärna!

Så var det dags för Soya! En okoncentrerad Soya! Vi fick dessutom på banvandringen vetat att startnumret före oss inte hade kommit. Alltså skulle vi starta först!


Det kändes som om det var en klurig bana för att vara en nybörjarbana men jag vet ju att Soya kan skyltarna hemma! Det var ändå en rätt fokuserad hund som klev över banmarkeringen. Hon var med vid starten och fram till nästa skylt - sitt spring. Då försvann fokuset helt! Full fart ut i kopplets längd och sedan var det jobb, jobb, jobb och en hund som var mer fokuserad på allt runt omkring. Vi hankade oss i genom banan och gjorde alla skyltar väldigt halvdant och med massor med jobb. Ända tills vi kommer till sista skylten - sitt, ligg, gå runt! Då fungerar hon klockrent igen och gör ett så snyggt läggande och ligger precis still medan jag går runt! Ja, det blev ju ett bra avslut i alla fall! Det känns hopplöst att vara på nya ställen med Soya! En bedrövlig runda och jag kände att jag kanske skulle ha tur och kunna få ihop 20 poäng eller så.

Vid prisutdelningen pratade domaren med mig och sa att det inte var så illa som jag hade tyckt. Det visade sig att vi hade fått ihop 66 poäng, bara 4 poäng ifrån ett godkänt resultat. Domarkommentaren var: Fint samarbete. Det här kommer att gå strålande! Det kändes väl lite krystat....


Men när jag går in och tittar på resultaten på SBK tävling känner jag mig helt plötsligt riktigt nöjd! Jag tyckte att det var en lite klurig bana men det var flyt i den. Jag anser också att Jannika är en rätt bra domare som inte dömer bort i onödan! I nybörjarklassen var det 9 av 19 som fick kvalificerande resultat (47%), i fortsättningsklassen fick 7 av 15 kvalificerande resultat (46%), i avancerad klass var det bara 2 av 10 (20%) och i mästarklassen 14 av 24 (58%) med kvalificerande resultat! Vi gjorde nog en helt okej runda, Soya och jag! 









Inga kommentarer: