onsdag 24 juni 2015

Tävling!

Idag var det dags för lydnadstävling i Katrineholm! Jag tvekade länge om jag skulle åka eller ej men slutligen valde jag att åka! Smilla har ju varit så låg ett par dagar och dessutom verkade det som om det skulle regna på eftermiddagen/kvällen! Jag fick indikationer på att det var skapligt väder och när vi kom fram sken solen! Smilla var dessutom riktigt alert, inte alls låg längre! Det kändes som om förutsättningarna var perfekta!

Vi hade startnummer 4 och gruppmomenten kändes riktigt bra! Visst, hon hade ett tasslyft i sittandet, eller mer en muskelryckning för hon bara "darrade" till med benet! Tror inte att hon lyfte det från marken! Det visade sig i alla fall bli två 10:or!

Smilla fick sitta i bilen och kom ut när det var dags för startnummer 3! Hon var fortfarande alert och följsam! Hennes energi var på topp! Tyvärr kan jag inte säga detsamma om mig! Jag vet att jag blir nervös men jag brukar inte känna det. Den här gången blev jag så medveten om min nervositet! Magen värkte, jag mådde illa och benen skakade när det var min tur! Jag kunde knappt gå ner på plan. Klart att det inte fungerar när jag är precis väck! Dessutom kändes det som allt gick så snabbt! Jag hann inte med! Och ändå var det en lugn och bra tävlingsledare!


Fria följet var bedrövligt! Men även om hon var med gick hon och tittade på annat periodvis! Dåliga sättanden och dålig följsamhet men vi fick poäng! Ja hon var ju inte helt borta den här gången! Tyckte att jag hade henne med innan sättande men där står hunden istället! Hmmm..... 0 poäng!

På inkallningen hade hon bra fart men stannade dåligt! Fick bli ett dubbelkommando! 

Sedan var det dags för rutan! Hon sitter kvar på första kommandot och jag får skicka en gång till! Då går hon ut med bra fart men jag är en tiondels sekund för sen på stanna-kommandot,  vilket gör att hon hamnar till höger precis utanför rutan! Tyvärr kan jag inte dirigera in henne från sidan! Jättenöjd med skickandet och med ställandet (fast det var på fel ställe)! 

På apporteringen är hon riktigt med! Hoppar ut bra och tar apporten bra! Är på väg tillbaka rakt emot hindret, men väljer någon meter från hindret att springa runt! Jag hann inte få in ett hopp-kommando där! Snyggt sättande och snyggt avlämnande! Metallapporten tar hon bra även om hon har dåligt tempo den sista biten! Men vi fick 9 av en snäll domare!

Analysen på vittringen är bra och hon tar rätt pinne, men sedan är det stopp! Hon stannar kvar där ute och börjar tugga på apporten! Det gör hon aldrig på träning men det har hänt en gång tidigare på tävling! Efter många rop kommer hon tillbaka och vi får en (snäll) 5:a!

På fjärrdirigeringen får jag nästan black-out! Det gick så fort! Tävlingsledarens skylt bara snurrade och jag hann nästan inte se vad jag skulle göra innan det var dags för nästa skifte! Att jag skulle hinna med och kommendera också kändes helt overklig! Jag har ingen aning om vad jag gjorde! Jag vet att hon missade första sitt och när jag gav dk var det helt plötsligt stå istället! Sedan var jag helt borta och efter hela tiden även om hon gjorde skiftena rätt! Tre sekunder har aldrig gått så fort och det här är något som jag måste träna på! 

Som helhet är jag glad över att min hund var positiv och träningsvillig idag! Hon studsade och hoppade på plan och var inte alls den låga hund som jag hade i måndags! Sedan att inte jag var samarbetsbar på plan! Ja, en tävling till ska det väl få bli men sedan får jag nog tänka om! Kanske jag kan börja med knyppling eller tv-tittande istället!



Inga kommentarer: