fredag 12 juni 2015

Hundträning!

Ibland är det så svårt. Men så får man någon som tittar på en och får därigenom ett bra tips! Jag vill så mycket med mina hundar och har svårt att skynda långsamt. Jag vill att de ska kunna! Jag vill ha färdiga moment! Att pilla med detaljer är inte min grej! Eller har inte varit! Efter många års träning har jag insett att det gäller att skynda långsamt och lära in från grunden! Det gäller att göra rätt och belöna det!

Jag tycker att jag inte har haft så bråttom med Soyas träning men inser nu att det gäller att backa tillbaka ännu mer med jämna mellanrum! Motivation och glädje är det viktiga! Att belöna vid rätt tillfälle och på rätt sätt! När någon annan tittar och ger tips så känns det så självklart men det är svårt att se när man tränar själv!

Soya och jag kämpar på med ett rakt och bra platsligg. Och då blir det mycket träning med henne i frontposition. Vi satsar också på fokus i linförighet/fritt följ. Fortfarande är det korta sträckor med full fokus och dunderbelöning. Fortfarande är det främst raksträckor. Vändningar/stegförflyttningar med följsamhet tränar vi för sig med mycket hjälp! Ingången på inkallningen är också ett bestyr men jag tror att jag har hittat ett bra sätt! Och så är det apporteringen! Småpill med att hålla huvudet still! Nu tränar vi bara i frontpositionen! Vi håller också på att träna sitta - stå - ligga på rätt sätt! Fjärren ska bli ett kanonmoment!!! Vi tränar bara några moment/delar åt gången! Och mycket handlar om lek/kamp/bra belöning!

Smilla kan mycket men brister i många av momenten! Fokus och glädje finns när vi tränar men mycket behöver tränas om och justeras! Fria följet blir bättre och bättre! Hon kommer närmare, har en bättre position och bakdelskontrollen är riktigt bra! Mycket fokus ligger nu på att få en riktigt bra fjärr! Där har vi fel läggande och sättande ifrån ställande som gör att hon flyttar sig framåt lite för mycket! Det är inte lätt att träna men vi ska lyckas!

Idag var det första dagen med riktig värme så det blev bara tio minuters träning per hund. Smilla fick köra fritt följ och fjärrdirigering! Idag fungerade fjärren riktigt bra på ca 10 meters håll! Hon gjorde skiftena på första kommandot och hade nästan inga förflyttningar framåt!

Soya fick köra linförighet, läggande under gång, inkallning och apportering! Är riktigt nöjd med henne också. Att kampa mycket har stärkt henne!

Tack alla som kommer med tips och råd! Vi behöver det verkligen!


Inga kommentarer: