torsdag 18 juni 2015

Kursavslutning!

Under våren har Soya och jag gått en tävlingslydnadskurs! I tisdags var det dags för avslutning! Instruktörerna hade fixat en rallylydnadsbana med alla moment i lydnadsklass 1 och lydnadsklass 2! En kul grej men det passade inte Soya och mig! Vi är inte redo för den nivån än. Det blev en lång bana och jag har så svårt att veta hur jag ska göra. Är det tävlingslydnad eller rallylydnad? Är det tävling eller träning? Får jag belöna och i så fall hur? Det här blir otrolig jobbigt för mig och jag klarar inte av att göra mitt bästa. Nu var jag dessutom startnummer 1 och alla skulle titta och ge respons! Hemskt tycker jag men väldigt nyttigt! Nu gick det väl inte speciellt bra och jag är inte nöjd med vårt genomförande!

Har vi inte lärt oss något då? Jo, Soya har blivit betydligt tryggare och gladare och periodvis kan hon faktiskt fokusera! Jag har också lärt mig att våga släppa mycket kontroll! Jag törs släppa henne! Efter en kamp kan jag kasta leksaken och jag är inte orolig! Även om hon springer en sväng har hon fokus på mig och kommer när jag ropar!  Men jag måste kampa ännu mer! Det ger Soya energi! Det jag främst har lärt mig är att jag måste ta det betydligt lugnare i inlärning/träning! Nu har vi främst fokuserat på hela moment och det vi måste backa tillbaka och bryta ner och träna detaljer! Det handlar så mycket om att göra småsaker rätt för att få ett bra, helt moment i slutänden! Detaljerna är viktiga (och roliga) och jag har lärt mig att det är viktigt att skynda långsamt! Energi och glädje är betydelsefullt för att hålla ihop och orka! Även om vi inte har lärt oss så mycket på kursen vet jag vad jag vill och jag vet hur vi ska fortsätta vår träning!!! Skynda långsamt och ta vara på glädje och energi blir vårt motto!


Inga kommentarer: