fredag 19 februari 2016

Funderingar!

För mig är foder mat eller belöning. Mina hundar får mat två gånger om dagen för att de behöver det. Belöning får de också för att de behöver det. De behöver motiveras upp men det kräver en motprestation. En belöning kan vara allt från en liten foderkula till god kattmat eller kycklinghjärta. Belöningen får man när man gjort något bra. En belöning kan man få när man är sugen men då kräver jag en motprestation. Kommer hundarna för att tigga när jag lagar mat måste de göra något för att få lite hundgodis. I vissa lägen tycker jag att det är okej om någon annan belönar mina hundar. Är det så att de är lösa ihop med andra hundar som kallas in för att få godis kan mina också få (av någon annan) för att de lyssnade på kommandot. Eller om vi fotar ett gruppfoto på hundarna kan alla få belöning om de sitter kvar. Men att bara ge godis utan anledning är inte okej för mig. Jag har så svårt att förstå att man bara går fram och ger någon annans hund godis utan att ens fråga. Och varför ska de ha en godisbit om de inte har gjort någon prestation?


 Smilla är väldigt godisfixerad och måste lära sig att motstå. Soya, som har svårt att släppa allt som händer runt omkring för att fokusera på mig, behöver ingen extra störning eller dragningskraft till någon annan. Jag tränar mina hundar, på tävling, på kurs eller på promenad. Jag försöker bygga en relation med dem och försöka få dem att bara fokusera på mig. Varför då försöka förstöra min träning? Medvetet eller omedvetet? Jag vet inte, men jag hoppas att mina hundar i fortsättningen kommer att belönas för sina prestationer och inte få massa mutor!

1 kommentar:

Therese Svanbäck sa...

Så gör jag med!
Lystra tigger sällan av mig och hoppar sällan på mig. Andra hoppar hon dock ofta på när hon är lös och tigger utav dem gör hon också. Trist, tycker jag! Men samtidigt säger jag sällan ifrån till de som vill ge godis. Men jag säger "Det går bra, men vänta tills hon har alla tassarna i backen"
Kanske, kanske slutar hon hoppa på andra till slut....eller inte....
Eftersom Lystra lyssnar på mig fastän andra ger godis så låter jag det vara. Hade hon haft svårt med det skulle jag nog vara hårdare med vänner och bekanta.