fredag 5 februari 2016

Fredag!

Så har ännu en vecka gått! Det bara rullar på. Idag slutade jag dessutom tidigt, kvart över ett! Tog med hundarna upp till Koludden så de fick springa av sig! Sedan tog vi det lugnt resten av eftermiddagen.

Strax före halv sex åkte jag upp till Lyanhallen. Efter en hel del krångel med låsapp som inte fungerade kom jag in i hallen! Det blev en dryg timmes bra träning!



Jag började med Soya! Korta fritt följ-pass med fokus på position och kontakt. Det fungerade jättebra. Det blev även mycket stadga-träning vid sidan eftersom hon gärna har lite bråttom i starterna. Riktigt nöjd med henne idag.

Och så blev det stadga i sitt, stå och ligg! Hon är bra på stadgan men nu upptäckte jag att hon gärna sjunker över på ena skinkan i platsligget när jag går tillbaka till henne. Lite att träna på. Sitt - stå - gå runt gick jättebra! Trampet med tassarna har också minskat!

Lite apportering och även att plocka upp vittringspinne utan att tugga jobbade vi med! Hon tycker att det är riktigt roligt!

Jag känner mig så nöjd med hennes insats idag!


Smilla fick också träna positionen, den här gången med kort koppel för att inte komma för långt fram. Halter, vändningar och backande. Även en hel del språng med fokus på positionen. Kändes riktigt bra idag. Det blev också lite sidbyten i språngmarsch, något som jag är dålig på att träna! 

Sedan blev det mycket kämpande med vittringsapporteringen! Jo, flera gånger gick det riktigt bra. Fullt fokus, rätt pinne och bra avlämnanden. Jag mötte upp nära pinnarna för att hon inte skulle tugga. Men helt plötsligt flippar hon ur och plockar pinnar på löpande band innan hon kommer på vad det är hon ska göra. Jo, mycket mer träning behövs men det ska nog lösa sig!

Även Smilla fick träna stadga. Sitt, stå och ligg både vid sidan och i frontposition men även en bit ifrån. Riktigt bra stadga idag!

Fjärren fungerade så bra. Så mycket som vi har tragglat och idag gick det bra! 

Som avslutning fick Smilla träna lite nose work! Idag såg jag faktiskt att hon fokuserade på doften!

Skönt att få till ett bra träningspass! På vägen hem stannade jag och köpte en pizza som jag åt medan hundarna fick varsitt ben! Det känns som en bra förberedelse inför morgondagens träningstävling i rally!

Inga kommentarer: