lördag 17 oktober 2015

Tappade sugen....

Sista helgen på landet! Imorgon ska stugan bommas igen inför vintern! Idag hade jag sett fram emot en härligt ledig lördag. Kameran var med och jag hoppades på sol. Tanken var att hela förmiddagen skulle tillbringas på en långpromenad i skogen. Imorgon har jag kurs så då får det bli en "vanlig" promenad!

Vaknade vid 7.30-tiden till ett rejält dimmigt och fuktigt väder. När jag satt och åt frukost såg jag ett tio-tal bilar åka upp i skogen - jakt idag. Känner mig lite orolig för att gå i skogen. Det är så dimmigt att man bara ser 20 meter framför sig. Jagar man då??? Väljer att gå åt andra hållet där det ligger lite hus längst vägen. Hör ett par skott på långt håll när jag lämnar min stuga.

Jag hinner ungefär en kilometer, kommer precis förbi Pepparkällan när Soya börjar titta bakåt. Ser något i ögonvrån och tänker att det är en katt. Men det var det inte, utan det kom en jakthund med pejlhalsband på från skogen ca 10 meter bakom oss. Reagerar inte så mycket på det, för jag tror att den bara ska fortsätta sitt jobb. Tyvärr gör den inte det. Den kommer istället fram och ställer sig en halvmeter framför mig, morrar och visar tänderna. Smilla svarar direkt. Får in mina hundar bakom mig och försöker sparka och mota bort den andra hunden så det inte ska bli bråk. Den hunden snurrar runt mig ett par varv och jag försöker cirkla för att hålla undan mina hundar.

Efter ett tag går jakthunden iväg några meter, kissar flera gånger längst vägkanten och ser ut som hon ska fortsätta sin jakt. Jag försöker backa bort för att ha koll på henne. Även om hon försvunnit ner i skogen dröjer det inte lång stund innan hon är tillbaka hos mig igen och samma procedur börjar. Även en tredje gång kommer hon tillbaka innan hon ger sig. Helt skakis i benen tar vi en annan väg och det blir en kort promenad innan vi vänder hemåt. Oroliga för att vi ska möta hunden igen. När vi är ca 500 meter hemifrån står det en ståtlig älgtjur på vägen. Ingen hund finns i närheten och älgen springer graciöst iväg in i skogen!

Jag hade verkligen sett fram emot att strosa runt i skogen idag men det blev inget av det och min motivation försvann. Jag har inget emot jägare och jakthundar. Misstänker att det här var en ung och osäker hund men jag trodde nog att den skulle nonchalera mig och fortsätta sitt arbete. Nu gick det bra och inget hände. Visst har vi gjort det vi skulle idag men utan någon större motivation. Hade hoppats på att få till en drös med fina höstbilder också! Dessutom krånglar laddningen på mobilen. Ibland fungerar det bra och ibland går det inte alls. Hmm....

Kyl och frys har blivit avstängda, gräsmattan är klippt, hundarna borstade, utemöbler, grill och cykel är undanställda. Åkte ner och kastade skräp och pantade burkar och flaskor. Valde då att stanna till och gå en sväng längst Munkleden för att undvika jägare och hundar. Inte min favoritplats men det blev en promenad i alla fall. Tränade ett kort pass med hundarna! Mycket stadga och följsamhet! När jag handlade igår köpte jag spån för att träna hundarna på att inte nosa på spånfläckarna! Det fungerade i alla fall bra!

Nu tar vi kväll och tillbringar den i soffan med två små godingar som gärna vill ligga nära! De allra finaste jag har!

Inga kommentarer: