lördag 10 oktober 2015

Rallylydnadstävling!



Idag var det dags för rallytävling igen. Eskilstuna Hunddressyrklubb hade anordnat årets kanske största tävling. 350 anmälda ekipage, 6 banor, 8 domare och en hel del logistik! Vilket arrangemang!

Jag hade anmält båda hundarna till dubbla tävlingar. Jo då, lite skulle det kunna krocka men självklart skulle det lösa sig!

Första banvandringen var kl 9, mästarklassbana A!


Inga egentliga svårigheter på den banan men det är klart att man kan göra många fel! 



Klockan 10 var det dags för nästa banvandring - nybörjarklass A!

Efter andra banvandringen var det dags att starta Smilla i mästarklass! En liten överladdad hund som då inte har riktig stadga i sin moment men hon var glad och positiv! Frestelsen och backa på höger sida är inte vår styrka men det gick skapligt. Slutpoängen blev 86 poäng och kommentaren var ett snyggt ställande och en trevlig runda!

Så var det bara att hämta Soya och gå ner och ladda för hennes runda. Hon kändes lite ofokuserad när vi körde igång men det var många hundar i närheten. Lite ofokuserad var hon när vi startade men det blev snart bättre och vi fick till en bra känsla! 1 sned, 1 sen, 1 sträckt koppel och 1 oro (hon lyfter höger framtass när jag går runt henne) gav 94 poäng!!!! Kommentaren var Härligt ekipage med fin kontakt, snyggt jobbat! Åh, vad roligt det är att få en sådan kommentar! De här poängen räckte till en 2:a plats! 



Direkt efter prisutdelningen var det dags för banvandring för nybörjarklass B! Inga svårigheter här heller. Det gällde bara att komma ihåg långsamt tempo!


Här skulle vi starta som nummer tre efter banvandringen men det skulle krocka med mästarklassens banvandring så de fick flytta vår start!


När vi står och väntar på banvandringen för mästarklassen bestäms det att den banvandringen ska delas och halva gruppen ska banvandra först och sedan köra sina rundor innan det är dags för banvandring för grupp 2. Jag hamnar självklart i grupp 2 vilket gör att det kan krocka igen. Hade jag vetat att de skulle göra så hade jag kunnat fokuserat på Soyas runda först men nu blev det rörigt! Jag gick därför med i första banvandringen!

Efter mästarklassens banvandring var det dags att köra nybörjarklassen med Soya. Hon var trött och betydligt mer ofokuserad än tidigare. Hon var med mig men tittade mer på det som hände utanför banan. Känslan var inte alls den samma! Men slutresultatet var ungefär detsamma - 93 poäng och en 7:e plats. Kommentaren var Fint samarbete, snygg utförd bana! Men med 2 nos, 1 sträckt koppel och en pos funderar jag på varför vi fick 1 minus på helheten! Nöjd med vår insats är jag i alla fall!

Så var det dags för den sista rundan - mästarklass med Smilla! Inga konstigheter men det gällde att komma ihåg det långsamma tempot! Men Smilla och jag var inte riktigt på samma bana. Smilla ville inte vara på höger sida! Hon försökte hela tiden komma tillbaka till vänster sida! Tror hon försökte vid fyra tillfällen i spiralen att smyga in på vänster sida! Jag var trött, hon var trött och allt blev konstigt! I honnören (stå på höger sida) blev det också konstig. Hon satte sig ner flera gånger!  Jo, det finns saker jag är nöjd med! Vänster handlingen var bra! Snyggt framförbyte, fint samarbete, trevligt ekipage blev kommentaren! Och slutsumman blev 52 poäng....



Man blir trött över att jobba självständigt.....

Visst kan jag känna en liten besvikelse över att vi inte lyckades med sista rundan när jag vet att vi kan men tre godkända av fyra rundor är superbra! 

Efter en lång dag på Eskilstuna Hunddressyrklubb valde jag att fira med en pizza! Hundarna fick lite extra god mat och varsitt tuggben! 

En riktigt bra arrangerad tävling som flöt på bra hade klubben lyckats med! Dit åker vi gärna igen! 

Nu är vi trötta och tänker mysa i soffan resten av kvällen!

Inga kommentarer: