måndag 26 oktober 2015

Mörkt!

Nu har vi ställt om klockan till vintertiden och det blir mörkt betydligt tidigare! Helgerna gör det väl inte så mycket men på vardagarna hinner man ju ingenting innan det blir mörkt. Ska man hinna en skogspromenad eller ska man träna lydnad?

Idag slutade jag 15.30. Vår tävlingslydnadskurs var inställt men jag kände mig lite sugen på att träna (och hundarna behöver det). Eftersom jag inte orkade åka iväg någonstans gick jag ner till kyrkan för att köra ett pass. Tänkte att jag hade en timme på mig!

Jag var på plats strax efter 16 och började med Soya! Ja, vad ska man säga om den lilla fröken! Vill så gärna vara till lags men det bara spritter i kroppen på henne och hon har periodvis svårt att hålla sig lugn! Men det går absolut inte att bli arg på henne för hela hon är en sådan glädjespridare!!!

Linförigheten känns riktigt bra! Hon börjar få bra kontroll på sin bakdel och håller en bra position. Hon är på och duttar på handen ibland så det måste jag ta tag i och sedan kan hon, någon enstaka gång, glömma bort att sätta sig vid halterna. Läggande under gång går bra men jag måste träna mer på tillbakagången. Hon har haft svårt att sätta sig upp så då har vi tränat mycket på det. Nu vill hon gärna sätta sig direkt när ju ett kapitel för sig. Jag kan inte låta bli att le när hon kommer i tvåhundra knyck, men det går liksär jag kommer tillbaka. Dags att lägga fokus på stadgan i ligg när jag kommer tillbaka! Inkallningen om inte att stanna då.... Vi får inte till det med ingångarna och det snygga sättandet. Första försöket blev det en rejäl runda men sedan blev det bättre.  Ställandet var jättebra och där fungerar återgången. Apportering körde vi både klass 1 och utlagd apportbock (denna gång bakom ett träd eftersom vi inte hade någon kon med). Det går jättebra! Mycket kamp och bus blev det också och idag hade hon en riktigt bra kamp! Avslutade med lite stadga i sitt och ligg! Nöjd med mitt lilla busfrö!

Så var det Smillas tur. Idag blev det linförighet i kort koppel eftersom hon släppte fokus igår. Det gick riktigt bra. Även här fungerar vänster svängarna bra och jag tycker att hon är närmare. Lite svårt har hon att hålla position i språngmarschen. Det kan bero på att vi inte tränar så mycket språng.... Sättande under gång gick bra. Är supernöjd med inkallningen med ställande. Vi har börjat om träningen där eftersom hon gick alldeles för långt innan hon stannade. Även Smilla har ju riktigt bra fart på inkallningen och därför svårt att stanna snabbt. Nu har vi under en längre tid  kört långa inkallningar men kommenderat stannandet bara några meter från mig. Det har fungerat bra. Idag körde vi en inkallning som kanske var 20 meter och kommenderade efter drygt halva sträckan. Det blev ett riktigt bra ställande. Farten på resten av inkallningen var också bra!

Fokuset idag låg på vittringen. Vi hade många pinnar lite utspridda utan något som helst system. Första gången dundrade hon in som en ångvält och flyttade om pinnarna med tassarna men kom tillbaka med rätt pinne. Andra skicket gick superbra! En bra analys, rätt pinne, bra fart tillbaka, minimalt med tugg och ett snyggt avlämnande! Så nöjd! Jag tror inte att det är några problem bara jag tränar det lite oftare. Och så avslutade vi med en fjärr! Den har vi verkligen trälat med och gjort framsteg men sist vi körde gick det inte alls! Idag hade hon superfina skiften, både på nära håll (4-5 meter) och långt ifrån (10-12 meter). Hon gjorde fel på första skiftet (stå istället för sitt) men vi gjorde om och gjorde rätt och sedan gick det jättebra. Mycket belöningar men lite sporadiskt och användning av klicker har gjort de här framstegen. Nu håller vi tummarna för att det sitter!

Efter en knapp timmes träning började det mörkna och vi tog en dryg timmes promenad runt Humpen! Soya tyckte att det var lite jobbigt i mörkret och såg spöken på många ställen.

Nu blir det mat och borstning av hund(ar) innan det är dags för sängen!



Inga kommentarer: