torsdag 22 oktober 2015

Impulskontroll del 2

Idag åkte vi till Skänninge på kurs! På parkeringen till Ö och B! En gång för länge sedan har jag varit i Skänninge, på marknad. Jag visste knappt var det låg men trodde att det var jättelångt bort. Det var det inte. Det tog en knapp timme att åka!

Vädret var väl inte det allra bästa! Rejält blåsigt och lite regn i luften! Inte mitt favoritväder. Förra gången var jag riktigt nöjd med Soya. Idag var det betydligt svårare! Nya övningar som inte riktigt passade oss men som vi måste träna på. Mycket störningar, bland annat skällande hund, som visserligen var med förra gången också men som Soya (och jag) var mer påverkade av idag! Nyttig träning! Förra gången var det mycket fokus på godis och omvänt lockande, något som vi har tränat mycket på. Idag var det lek med leksak som växlades med passivitet. Kamp och lek är ju inte Soyas grej riktigt även om vi har tränat på det. I våras kampade hon inte alls även om vi försökte. Efter att ha köpt skinnet fick vi igång kampen och nu tycker hon att det är okej. Hon tar flera olika föremål. Hon kampar bra i kända miljöer men påverkas av störningar runt omkring. Det måste vi träna mer på. Jag har aldrig tänkt på att ha med mig leksak på vanliga promenader men det får det bli bättring på.

En del övningar kändes bra även om hon var mer ofokuserad idag än hon var förra gången. Många tankar snurrar i huvudet, precis som vanligt efter en kurs!

Stannade och handlade på vägen hem så klockan blev alldeles för mycket innan jag klev innan för dörren. Tre kvällar den här veckan har jag klarat målsättningen med att vara i säng 21.30 men idag gick det inte. Tur att det är fredag imorgon!

Inga kommentarer: