söndag 2 augusti 2015

Schappe-specialen!

Så var det dags igen! Att åka till Vårgårda, Tånga Hed på schappe-specialen! Jag har säkert varit där 5-6 gånger och i år var det första gången Soya skulle med! Det är alltid kul att träffa massor med schappe-folk, både nya och gamla bekanta! Och så har vi ju tidigare alltid haft framgångar i klubbmästerskap och som årets lydnadshund/rallylydnadshund! De senaste två åren har det blivit en helt annan konkurrens så nu är vi inte riktigt i topp längre! Dessutom har det varit ett stort steg både i lydnad och rallylydnad med Smilla! Utställningen är väl inte riktigt min grej men vi har väl gjort rätt bra ifrån oss där med!


Tyvärr fick vi inte möjligheten att tävla i km:et i lydnad i år! Båda hundarna löpte så det var bara att avanmäla! Synd, eftersom det av 16 anmälda bara kom 8 ekipage till start! Men det blev ändå en trevlig kväll!

På lördagen var det dags för utställning! Soya var först ut i juniorklassen! Det var 12 tikar men bara 6 som fick excellent! Soya skötte sig bra! Hade en glad svans när vi rörde oss, stod skapligt och tillät att domaren plockade med henne! Det blev ett VG men jag är jättenöjd med hennes insats i ringen (och utanför)!




Det här är en bild på de tre bästa juniortikarna!

Smilla fick tampas med närmare 30 andra tikar i öppen klassen och de allra flesta fick excellent! Tror bara att det var två som fick VG! I konkurrensen plockade han snabbt ut 6 tikar och vi fick lämna ringen! Kritiken kändes som något som kunde stämma in på alla hundar....


Och så var det Birgitta och Elizas tur i championklassen! Eliza är ju valpen efter Siri och det är alltid så kul att träffa den trevliga hund och dess lika trevliga husse och matte! Eliza fick också excellent men plockades bort i konkurrensen! I lunchpausen var det Barn med hund och inkallningstävling! 


En kul grej men vi var ju inte snabbast!

Efter många timmar runt utställningsringen blev det ett par timmars egentid innan middagen! Vi passade på att ta en promenad och vila en liten stund!


Efter en god middag med trevligt sällskap var det dags för prisutdelning! Vi hade inga framskjutande placering och fick köpa våra rosetter i år. En sjätteplacering i årets rallyschappe och en tionde plats
i lydnaden!



Och så blev det ännu en natt med inte allt för många timmars sömn. Ja, man sover ju inte jättebra på vandrarhem! Men hundarna har klarat det riktigt bra och det har nästan inte varit några skall!

Idag var det klubbmästerskap i rallylydnad och agility samt avelsbedömning! Jag skulle tävla med både Soya och Smilla i rallyn, Soya i nybörjarklass och Smilla i fortsättningsklass. Det var bara de klasserna som fanns! Men jag var dessutom lite ansvarig men hade inte fått någon information om vad jag skulle göra! Mycket spring blev det innan allt var på plats. Jag skrev dessutom de 6 första hundarna innan en annan tjej bytte av mig! Absolut inte en perfekt uppladdning för Soya som startade sist (nr 13). Lite seg var hon men var ändå rätt följsam och gjorde det hon skulle! En snäll domare såg till att vi fick 91 poäng och kom tvåa i nybörjarklassen! Erica och Bitt vann med 99 poäng! 

Smilla startade också sist i klassen och jag var mycket fokuserad på att vi skulle klara frestelsen. Domaren hade inget med sig utan frågade efter två föremål. Jag utmanade ödet och lämnade Smillas favorit, den gröna bollen! Jag hade en seg hund när jag startade men ganska snart var hon på! När jag kom till frestelsen var jag så fokuserad på bollen att jag gick fel väg! -10 på fel övning och vi slutade på 86 poäng! Även där blev det en andra plats efter Erica och Leah! 

Klubbmästare blev den som var bäst av både nybörjare och fortsättningshundarna! Och där, tror det eller ej, kom Soya och jag på delad tredje plats!!! Rosett och pris kommer vi att få hemskickat!!!


Mina fina som har haft en härlig helg! 



En fördel med Tånga Hed! Allt är hundanpassat!

Jag har haft en härlig helg och träffad många gamla bekanta men även en del nya! Visst är det skönt att vara hemma igen och jag lär sova gott i natt! Soya var glad åt att komma hem till sin egen toalett! Det där med att kissa på andra toaletter är inte hennes grej! Hon har kissat 4 gånger på två dygn! När vi kom hem kissade hon lika många gånger när vi gick från bilen och en liten runda! Smilla har mest fokuserat på att leta trevliga pojkar! Jag har aldrig tidigare sett henne vara intresserad av andra hundar men det här löpet.......

Trött och nöjd efter en schappe-helg! Jag hoppas det blir en nästa år med!







Inga kommentarer: