torsdag 13 augusti 2015

Hundträning!

Efter att ha haft "träningssemester" ett tag eller i alla fall minimalt med ordentlig träning är det dags att ta tag i träningen igen! Under sommar har vi bara kört korta pass med mycket motivation och belöning! Det har mest handlat om att ha kul och skapa en bra energi! Med Soya har jag jobbat mycket med kamp och lek! Det har fungerat bra men de sista 2-3 veckorna (när hon har fått upp ögonen för godisbelöningen) har intresset för kampen minskat. Det kanske kan bero på löpet också. Men hur det än är så växer den lilla damen! Nu är hon alert och samarbetsvillig! Hon är följsam och har bra ögonkontakt!

Både igår och idag har vi kört igenom lydnadsklass 1! Igår med mycket motivation och belöning. Idag med betydligt mindre stöd. Och hon fixar det! Hon går bra i linförigheten! Raksträckorna känns riktigt bra men vi har svårt med vänster svängar! Det känns som hon är med i helomvändningarna också! Rätt snabba sättanden vid halterna har hon också nu!

Läggandet under gång kan bli snabbare! Men idag har hon gjort det utan dk (handtecken)!

Stadgan när hon lämnas i inkallningen är bra. Hon hade några tasstramp med höger framtass i måndags och det har jag fått tips på hur jag ska jobba med! Idag lyfte hon bara tassen när jag skulle lämna henne men med konsekvent träning ska vi få bort det också! En inkallning körde vi idag där hon fick hjälp vid ingången! Bra fart och tvärtnit i ingången! Det kändes superbra!

Ställandet börjar hon också fatta. Idag körde vi utan handtecken. Och vi fick till ett bra avslut också! Som avslutning på dagens träning körde vi lite ställande och läggande i frontposition med mycket belöning men utan extra hjälper! Hon gjorde rätt varenda gång!!!

Apporteringen var bra. Däremot sprang hon bredvid hoppet så det fick vi göra om och fick till bra hopp med fint avslut!

Jag är så nöjd med Soya som var mer träningssugen efter en halvtimmes pass! Att hon sedan satt tyst i bilen (utan anti-skäll) under den halvtimmen som jag tränade Smilla känns toppen!


Smilla var riktigt laddad idag men gjorde ändå allt rätt (i början i alla fall)! Vi började med fritt följ och belönade språngmarschen. Hon har varit lite seg och halkat efter i språnget men nu var hon riktigt laddad! Snabba sättanden vid halterna och bra vändningar! Tänk om vi kunde få till något liknande på tävling! Ett kanonsnyggt sättande under gång och dessutom klara ett ställande direkt efter kändes riktigt bra! Jag har bytt kommando på ställandet för hon bara satte sig!

Började med en rak inkallning för jag ville ha fokuset på rutan! Bra fart på inkallningen och en vändning i luften och snabbt ner vid sidan! Toppenbra! Och så var det rutskick! (utan boll i rutan den här gången) Av någon anledning är hon riktig överladdad. När jag skickar hinner jag inte med att tänka innan hon är framme vid rutan. Hon nitar på stanna-kommandot men flyger iväg och hamnar en meter bakom rutan! Jag lägger ner henne och belönar! Hon gjorde rätt, jag var för långsam på stanna-kommandot!

Fortsätter med apporteringsmomenten, som också går riktigt bra! Lite dåligt tempo precis vid ingång med metallen!

Kör lite fjärr med en planka precis framför framtassarna! Bra skiften, men missar ner-kommandot - alltså sitt från stå - där hon lägger sig istället! Gör om och gör rätt! Det är första gången vi kör med en planka men Smilla verkar inte störd. Hon håller sig bakom utan att vrida sig. Alltså känns det som hon gjorde bra skiften!

Sedan kör vi en inkallning med ställande, med boll bakom. Något långt innan hon stannar så där behöver vi träna mer! Sedan kör vi en ruta igen (med boll i) och hon går ut bra. Vi kör en ruta till utan boll men då hamnar hon till höger om rutan. Hon kör lite samma tendens som i vändningarna från varandra i rallyn. Hon svänger till med baken och hamnar en halvmeter åt sidan! I de vändningarna handlar det mycket om att hon är överladdad och att jag måste tänka på belöningsplacering och mitt kroppsspråk! Undra hur jag ska fixa det i rutan!?

Sedan får jag för mig att jag ska prova apportering med dirigering. Det har vi inte kört sedan i vintras! Vi börjar med en höger apport. Jag ställer henne vid konen samtidigt som jag säger "konan". Och där har jag nog gjort bort mig! Då blir konen rallykon och hon vet inte alls vad hon ska göra. Hon tittar åt höger men vill inte gå ut. Istället börjar hon försöka trampa på konen! Eftersom hon står nära mig i frontposition börjar hon sedan att försöka med backa-momentet! När inte det heller fungerar vill hon helst apportera konen innan hon, med mycket hjälp, kommer på att hon ska ut och hämta den högra apporten! Superbra apportering och snyggt avslut! Provar igen utan att benämna konen utan bara visa. Hon står jättebra. Visar höger apport igen och hon tittar. Berömmer och skickar! Och hon snurrar runt och tar vänster! Vi kör en gång till bara för att lyckas och med mycket stöd och hjälp får vi in den högra apporten! Tänkte sedan att jag skulle avsluta med ett rutskick med boll utlagd men då fattar hon ingenting! Så träningen avslutades med att hon satt och tittade medan jag sprang ut och lekte med bollen innan jag stoppade undan den i träningsväskan!

Men jag är nöjd med hennes attityd och förstår att hon blev riktigt trött efter apporteringen!

Nu är jag riktigt sugen på att börja ta tag i träningen på allvar och jag tror att vi har lagt en bra grund!



Inga kommentarer: