lördag 15 augusti 2015

Rallytävling!

Idag var det rallylydnadstävling i Katrineholm, nybörjarklass och avancerad klass. Det var en dubbeltävling, förmiddag och eftermiddag och Soya var anmäld till båda! Lite nervöst var det att åka dit i på förmiddagen. Helt plötsligt vet jag att hon kan och jag kände att det fanns en risk att jag skulle känna att jag var tvungen att lyckas!



Första tävlingen hade samling klockan 10 men jag var sist i den startgruppen! 


Att komma ihåg banan oroar mig inte! Nybörjarskyltarna sitter i ryggmärgen! Däremot var det här en bana som inte är optimal för Soya. Hon har svårt för fokus men bra stadga i sitt och ligg-momenten! Men man får göra så gott man kan!

Hon var seg på språngmarschen och halkade efter men det kändes ändå rätt okej. Jag stannade inte och kopplet kändes inte sträckt! Men vid sista skylten, ligg, tittar hon bort mot skogen samtidigt som jag säger plats! Hon hör att jag säger något men inte vad och sätter sig ner innan hon lägger sig - fel övning och 10 minuspoäng. Några förarfel (jag tror att jag stannar till), en sen, en nos och en sträckt koppel förutom fel övningen resulterar i 83 poäng! En kvalificerande poäng! Trevlig runda, fina moment blir kommentaren! 


Vi slutar på 11 plats av 37 startande! 28 av de 37 startande var godkända! 

Efter prisutdelningen var det dags för nästa tävling! Även om det var en annan domare var det nästan samma moment men i annan ordning!


Nu var planen nedflyttad till mellanplan där det var riktigt varmt. Luften stod nästan still. Vi hade startnummer 7 och det kändes helt okej när vi startade. Visst var hon lite seg men hon var ändå med! Men när vi kom mitt i dubbel slalom upptäckte hon att det satt publik en bit bort. Lite ofokuserad en stund men det gick att jobba vidare! Och slutet gick riktigt bra! Nu trodde jag inte att jag skulle få ihop en godkänd runda men det visade sig att vi hade 84 poäng! Vi kom på 10:e plats av 30 startande! Här var det 22 godkända rundor! Kommentaren från domaren var trevligt ekipage, bra kontakt och samarbete! 


Härlig känsla att läsa domarkommentarerna! Jag är så nöjd över min trötta hund även om jag vet att hon kan vara mer fokuserad än hon var idag!

Jag har haft en väldigt trevlig dag på Katrineholms BK! Nu laddar vi om för morgondagens utställning i Eskilstuna och hoppas att det går lika bra då!




Inga kommentarer: