torsdag 20 augusti 2015

Kanalettan!

Tre torsdagar i augusti är det inofficiell tävling (lydnad klass 1 och 2 samt agility) på Söderköpings Brukshundklubb. Ikväll var sista tillfället! Jag var väldigt fundersam om jag skulle åka. Jag är trött, har massor som borde göras, tycker att det är för dyrt och har egentligen ingen hund att tävla! Soya känns inte mogen och Smilla ska ju köra klass 3! Blev pushad och valde att åka ut, även om jag inte hade bestämt att jag skulle starta. Väl på plats anmälde jag båda hundarna!


Soya fick startnummer 1 av 5 stycken! Hade väl inga större förväntningar på henne men vi skulle se till att ha kul!

Platsliggningen gick bra! Hon la sig direkt! Men sedan får hon fokus på en grävskopa på granntomten! Det har hon aldrig sett förut! Det kändes som hon skulle lätta så jag harklade mig och då släppte hon! Nosar? Ja, det fick vi på rallyn också! Jag upplever inte att hon nosar utan hon kollar av om hon kan lägga ner huvudet! Men det är något vi får jobba med!

Tandvisningen var superbra! En helt främmande människa!

Nöjd med resten av rundan! Hon är glad och pigg! Visst hon tappar lite fokus och hamnar lite fel ibland men glädjen finns! Vi har många dubbelkommandon men vi är inte färdiga ännu. Och jag plockade bort väldigt mycket stöttande prat!

Apporteringen är jag lite missnöjd med! Jag tyckte att hon grep aktivt. Kanske inte lika på som hon brukar. Sedan släppte hon den men jag tror att hon tyckte att det var konstigt att det satt en "etikett" där hon skulle ta! Nu måste vi träna med andras apportbockar mer!

Hoppet missade hon! Det gjorde hon förra veckan också när vi körde hela programmet men i måndags tränade vi massor och då hoppade hon varje gång! Mer träning!!!

På helheten fick jag att jag tar mycket i hunden och det är jag inte medveten om. Jo, jag låter henne hoppa på mig och klappar henne mellan momenten men här låter det som om jag flyttar henne med handkraft! Något att tänka på i alla fall!

Slutsumman blev 148,5 poäng! Kanske ingen höjdare men jag är nöjd med hennes attityd och det är det viktigaste nu!


Och så var det Smillas tur! Här skulle vi få till en bra känsla i fria följet! Det som vi har nollat flera gånger på tävling! Hon var supertaggad innan vi går in men tappar vi tappar lite kontakt på vägen in även om jag försöker peppa henne precis som utanför plan! Hon är seg i början men det tar sig på slutet och känns faktiskt riktigt bra! 

Tyvärr nollar vi nästan moment, läggande, men det var ett väldigt väl utfört sättande! 

Sedan börjar problemen! Öronen är inte med och Smilla får för sig att inte lyssna på första kommando, varken på inkallning, rutan, apporteringen eller första skiftet på fjärren! Fjärren har varit så ibland men de andra momenten kan hon. På andra kommandot utförde hon alla moment bra! Lite bus vid upptaget av apporten bara!

Lite besviken över Smillas runda eftersom jag vet att hon (vi) kan bättre men vi fick ihop 160,5 poäng och kom på tredje plats av 7 startande! 


 Nu blev jag lite tävlingssugen igen så vi får väl se om vi kan hitta någon tävling som passar!

Inga kommentarer: