lördag 23 maj 2015

Tävling x2!

Idag var det dags för ralllylydnadstävling i Motala! En perfekt dag med sol och dubbla starter! Enda nackdelen var väl att jag är riktigt trött! Och så den ena domaren förstås! Ja, jag har tävlat för den ena domaren en (eller två) gång tidigare och har bara minnet av en riktigt snurrig bana med många koner och dålig logik! Det skulle bli spännande att se hur banan såg ut idag!


Och banan var det absolut inget fel på när man tittade på banskissen! Lite svårare blev det när man kom ner och gick banan! Däremot så var domarens attityd ett problem för mig (och för i alla fall ett tiotal andra som jag pratade med)! 

På jobbet pratar vi ofta om vuxenmakt! Att vi har möjlighet att bestämma över barnen och kräva saker som vi aldrig skulle göra med jämnåriga! Ett sätt att visa sin makt och bli lite översittare! Här var det "domarmakt" istället! En domare som med barsk röst och som pekade med hela handen och talade om hur vi skulle göra innan vi klev in på banan! Fruktansvärt otrevligt!

Domaren hade en otrevlig attityd redan på banvandringen. Här handlade det inte om att komma ner på plan och ha det kul! Domaren pratade om hur han ville ha det och vad man inte fick göra. När det sedan var dags fick vi inte gå ner till banområden förrän föregående ekipage lämnat plan. Sedan var man tvungen att gå runt tre fjärdedelar av planen för att komma till start! Man var tvungen att stanna bakom domartältet och vänta tills domaren talade om att vi fick komma fram! Domaren stod då bara någon meter ifrån den plats där vi skulle ställa oss, vilket gjorde många hundar rädda och osäkra! Många backade undan! Det här klarade Smilla bra! Sedan talade domaren med barsk röst och pekade med hela handen "att där skulle hunden sitta medan jag kopplade loss". När jag inte var snabb nog att koppla loss utan klappade om Smilla istället. Talade han igen om att jag skulle koppla loss och stoppa undan kopplet! Man fick inte heller belöna med godis eller leksak i anslutning till banområden. "Här fick det räcka med kroppen"! Alltså fanns det ingen möjlighet att belöna förutom med röst och beröring innan man gick in i honnören. Jag fick en stor klump i magen när jag kopplade loss Smilla. En obehagskänsla! Jag fick inte förbereda som jag ville utan man skulle på ett otrevligt sätt tala om vad jag skulle göra! Jag hade stor lust att bryta tävlingen! Jo, då! När jag pratade med honom efteråt sa han att jag visst fick förbereda som jag ville. Efter att jag hade kopplat loss, men det fick inte ta någon tid. Flera ekipage bröt och någon var så arg och frustrerad att tårarna sprutade!

Vi gick i alla fall in och körde vår runda! Lite nos på frestelsen, svårigheter med att vända från varandra, bris 5 (????) på ställande gå runt, ett backa vid höger sida som inte fungerade, sågon sen och en bris på helt om hund bakom resulterade i 70 poäng! Det känns som om det gör precis detsamma för hela situationen kändes så otrevlig! Vi kom på 12:e plats och det betyder att det var 24 stycken som inte blev godkända eller som bröt en relativt enkel bana! 

Ja, den domaren kommer jag inte att tävla för någon mer gång!

Känslan fanns kvar när det var banvandring för den andra tävlingen! Här var det en domare som var betydligt gladare och trevligare och som verkligen berättade och visade banan under banvandringen! 


Inte heller det här var en så svår bana men det fanns klurigheter! Bland annat stod hindren parallellt och det var många som hoppade fel hinder! Det fanns dessutom en markeringskon för apporteringen (dock en platt kon) som stod nära konen till konskicket! Sedan var det språng och vändningar! Känslan när vi gick in på banan var betydligt bättre än tidigare men Smilla var sen i hela högerhandlingen och ville inte sitta! Att jag sedan glömde bort mig och plockade in henne på höger sida vid två tillfällen då det skulle vara vänsterhandling gjorde att vi inte fick så många poäng! Jag var så trött i huvudet! Efter konskicket tog jag in henne på höger sida men kom på det vid nästa skylt (-10) och efter backa front hade jag bara fokus på att jag skulle springa så jag hämtar upp henne på höger sida fast jag vet att det är ett frontmoment och vänsterhandling (-10)! 270 höger blev fel övning när Smilla snurrade åt fel håll... En liten nos på frestelsens leksak blev det också (-5). Ja, vi slutade på 53 poäng men fick kommentaren Bra kontakt! Snyggt jobbat!


En fin rosett passade vi på att skaffa oss, även om det var förra tävlingen som vi fick vår titel! 

Lite bilder som jag hittat på Motala Brukshundklubbs facebooksida!






Sammanfattningsvis var det en solig dag med många trevliga vänner och bekanta att prata med! Maten (grillad korv och potatissallad) var riktigt god!



Efter en heldag i Motala landade vi i stugan vid 18-tiden till hundarnas stora lycka! Lite härligt bus på tomten innan det snart är dags att krypa i säng!



Inga kommentarer: