söndag 17 maj 2015

Helt otroligt!

Kan det vara så enkelt??? För ett par veckor sedan köpte jag ett antiskällhalsband med fjärrkontroll. I första hand för att få Soya att sluta skälla när hon är själv i bilen! Jag har haft det på vid tre-fyra tillfällen men bara behövt använda det vid ett tillfälle. Då sprutade jag fyra-fem gånger och sedan var hon tyst. Även när hon inte har halsbandet är hon tyst i bilen när hon är själv men än så länge är det inte befäst!

I andra hand skulle jag använda det på Smilla som när hon var drygt 3 år blev otroligt viltintresserad och kan inte vara lös i skogen! Hon blir precis galen när hon får upp vittring efter något och sliter i kopplet och skäller! För att inte tala om hur hon beter sig om hon får syn på djur! Skulle hon vara lös skulle hon försvinna! Förra helgen satte vi på halsbandet på promenaden, När hon blev stirrig av vilt, använde jag ett ljud innan jag tryckte på fjärrkontrollen och sprutet kom. Tredje gången backade hon självmant in vid min sida när ljudet kom.

Idag tog jag på halsbandet på morgonpromenaden. Smilla gick vid min sida utan tillstymmelse till att dra. Låg på grund av regn? Inget vilt alls ute på morgonen? Eller hade hon lärt sig att ta det lugnt med halsbandet på? Många funderingar fanns med promenaden var behaglig! Efter 45 minuter i skogen och bara ett par hundra meter hemifrån ser jag en hare sitta på vägen framför oss. Smilla går på vänster sida och jag smugglar upp fjärrkontrollen som jag har i höger ficka! När vi är 30-40 meter från haren sticker den iväg! Jag är beredd!!! Men min hund tittar bara på haren och fortsätter att gå vid min sida. Inte ens när vi kommer fram till platsen där haren var visar hon något större intresse för det vilda! Helt otroligt!!! Det trodde jag inte! Självklart kommer jag inte att släppa Smilla lös i skogen men att kunna gå promenad utan att ha en konflikt känns jätteskönt!


1 kommentar:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Instämmer bara med helt otroligt.