lördag 17 januari 2015

Vintercupen del 2!

Då var det dags för andra deltävlingen i vintercupen! Smilla och jag skulle debutera i mästarklassen! Nu är det här bara en inofficiell tävling, en träningstävling, så det är en perfekt start för oss! Jag har inte riktigt full koll på momenten i klassen. Nu ville vi bara om vi skulle lyckas ta oss runt!


Det var tidigt samling (kl 9) så vi stack hemifrån vid 7.30-tiden! Var osäker på hur halt det var på vägen! Soya, som höglöper, fick sitta i bilen. Därför valde jag också att skippa den internationella klassen och istället åka hem direkt när vår klass var slut!


Banan var egentligen inte så svår! Bakombytet var med och det kan vi inte riktigt än men det fungerade faktiskt! Sedan var nästan hela banan högerhandling, något som vi har varit dåliga på att träna under en period! Halva banan var också under språng och det var väldigt många halter under språnget. Även ställande under gång gå runt var under språng! Något som vi inte har tränat på! Det som kändes som de största svårigheterna var nog att det var "fartmoment" innan våra svagheter! Till exempel inkallning precis innan bakombytet! Eller skicka över hinder innan helt om båda vänster!


Vi satsade på att göra vårt bästa! Första rundan var svår! Smilla blev nosig när vi kom in på plan men bättrade sig ganska snabbt! Sedan var det rätt bedrövligt! Ja, vi gjorde alla moment men vi var sena och sneda! Mycket bristande kontakt och svårigheter av mig att bedöma avstånd! Banan var väldigt tajt och trixig! Det var alltid raka vägar utan man var själv tvungen att hålla ut avståndet ordentligt! Min oerfarenhet gjorde att vi hamnade "fel" vid många skyltar! En hel del islag och vält blev det! Dessutom valde hon att börja klia sig i honnören (sitt på höger sida) vilket gjorde att vi fick fel övning (-10 poäng)! Vi slutade på 53 poäng med kommentaren: Snyggt ställande, snyggt inkallande, hund med glatt viftande svans!

Andra rundan var jag mer förberedd och höll ordentliga avstånd! Nu skulle vi minsann undvika skyltarna! Tyvärr var jag så fokuserad på det att jag glömde att springa mellan några skyltar..... 20 minuspoäng pga klantig matte.... Men jag är otroligt nöjd med vår andra runda! Visst har vi svårt för högerhandlingen och det blev några sen, några sned och någon bris! En liten oro i honnören när hon flyttar bak vikten så hon sätter sig mer upprätt! Kommentaren den här gången blev: snygga vändningar och snyggt ställande! Här slutade vi på 71 poäng och alltstå ett godkänt resultat! Det är ju bedrövligt att missa 20 poäng på glömska! Hade jag kommit ihåg språngmarschen kunde vi ha haft 91 poäng!!!

Banan var trång och tajt! Det fanns inte utrymme för några yviga rörelser eller sent genomförande av momentet! Jag tyckte att det var svårt med det andra hoppet! Lämna och kalla in, sedan språng när hon kommer i fatt och efter en meter nästa skylt med normalt tempo! Men nu är debuten i alla fall gjort! Nästa vecka ska vi tävla officiellt!

Inga kommentarer: