söndag 25 januari 2015

Debut i mästarklass!

Idag var det dags för Smilla och mig att göra officiell debut i mästarklassen! Vi hade väl inte så stora förhoppningar om att få ett godkänt resultat men såg fram emot att få testa en "riktig" bana.

Vi drog i väg till Motala redan vid 13-tiden även om samlingen inte skulle vara förrän 16! Jag hoppades på att det skulle vara några som inte dök upp. Vi var nämligen fjärde reserv på B-banan! Nu blev det inte så utan vi fick snällt vänta på vår tur, startnummer 23 på A-banan! Som brukligt är på rallytävlingar så drog det ut på tiden och jag tror att vår banvandring var runt en timme sen! Soya hade jag lämnat hos syrran! Det var hon inte riktigt nöjd med. Hon har aldrig varit där själv! Hon bestämde sig för att hoppa över staketet. Troligtvis försökte hon leta upp vår bil! Som tur var kom hon tillbaka med lite lockande och godis! Tänker inte tala om vad jag tycker om min lilla hund......

Tillbaka till rallytävlingen i Motala! Banan var inte svår men det behöver ju inte betyda att man lyckas ändå!


(203, 215, 301, 305, 308, 411, 309, 216, 214, 410, 407, 217, 121, 206, 403, 201, 412, 108, 413) Honnören var stå på höger sida! Och det har jag inte tränat på....... 

Vår runda började i alla fall riktigt bra! Smilla var riktigt alert och samarbetsvillig! Det bara smackade till vid läggandena! Bytena gick också bra, men backa på höger sida blev naturligtvis lite snett och så gjorde jag något fel med mina steg! Det blev nämligen fel övning! Och som vanligt var Smilla emot en skylt i en vändning, -3! Hon var också sned (-2) vid sättandena vid skylt 9! Backa i från mig, som vi har tränat massor på och som är en paradgren, ville sig inte! Hon backade en bit men jag tyckte inte att det var tillräckligt! Då blev hon osäker och började kliva framåt istället! Bris, -3 poäng! Och så var det honnören då! Hon stod väl ungefär halva tiden innan hon satte ner rumpan. Snabbt upp igen och stod resten av tiden men fel övning ger 10 minus poäng! 1,5 minut är lång tid att stå även om man får prata med dem hela tiden! 

Det hela resulterade i 73 poäng och ett kvalificerande resultat! Men det roligaste är helhetsintryck och kommentar! Snygga lägganden, en riktig energiboost! Pratade med domaren efteråt och hon sa att vi hade spridit så mycket energi! Hon var jättetrött när vi klev in på plan men vår runda spred energi och glädje! Det känns roligt! Jag ser ju inte själv hur det ser ut även om det idag kändes jättebra!


Min lilla sötnos som var så otroligt duktig i dag! Inte ett enda nosande!

2 kommentarer:

Annelie sa...

Grattis och så härliga ord av domaren sug länge på dom!

Rebecca sa...

Vad roligt att det gick så bra!