tisdag 16 december 2014

Idag skulle jag.....

Idag hade jag tänkt mig en skogspromenad runt Gransjön och sedan en rejäl lydnadsträning på Gransjönäsbadets parkering medan det var ljust! Sedan skulle jag städa och diska!!! Men så blev det inte...

Istället blev det ett par timmar med go-fika, massa hundprat, valpmys med fem stycken flat-valpar 9 veckor gamla och kattungemys med några små godingar! Inte helt fel det heller!

En koppelpromenad i samhället medan snö sakta föll! Lite lydnadsträning blev det också men inte det jag hade tänkt! Soya fick träna på fot-positionen! Svårt i vanliga fall och det blev inte lättare för att det var snö på marken och i luften! Däremot är hon jättebra på stadgan! Idag kunde hon sitta helt still medan jag gick runt henne! Hon lyckades också - äntligen - med platsligget! Hon är jättesnabb på läggandet, men bara på handtecknet! Vi kan köra hur många gånger som helst men när jag bara säger ordet förstår hon ingenting! Idag busade vi runt och hon fick lägga sig flera gånger med ord och hand-kommando! Hon tycker att det är jättekul! När jag till slut bara sa ordet blev hon fundersam men då var hon redan halvvägs nere! Hon stannade upp, tänkte en stund och la sig sedan sakta ner! Då blev det en jätteglad matte och massa belöning! Provade sedan två gånger till med bara ordet och hon la sig jättebra! Så nöjd med dagens träning och så hoppas vi att det sitter kvar till nästa gång! Soya var sedan jätteduktig och sa nästan ingenting när hon satt uppbunden medan jag tränade med Smilla! Där har vi verkligen gjort stora framsteg!

Smilla fick träna fritt följ med många svängar och halter! Idag var hon otroligt snabb i vänster svängarna!!! Även höger svängarna, stegförflyttningen och backandet kändes bra! Lite fjärr på håll blev det också! Vi har bara tränat inne och ganska nära sista tiden! De flesta skiften var jättebra men hon glömmer bort sig ibland! När vi sedan tränar backa ifrån mig blir det lite kaos i huvudet på henne! Det gäller att lyssna på vilket ord som sägs och det är inte alltid så lätt, men vi gör framsteg!

Vi körde faktiskt två korta pass lydnad igår också! Ett utomhus och sedan ett inne senare på kvällen! Och så hann jag med ett styrketräningspass på gymmet!

Ett tag har det varit lite motigt att träna men nu börjar jag bli sugen igen! Det känns bara tråkigt att det är så mörkt jämnt men snart blir det bättre!!!



Inga kommentarer: