söndag 7 augusti 2011

Schappe-specialen! Fredag!


Den här helgen har det varit schapendoes-special!


Redan i fredags stack vi iväg till Tånga Hed i Vårgårda!


Vi skulle bo på vandrarhem!



Tur att man inte är så jättebra på att läsa, eller skylten kanske bara gällde överslafen, för det var ju där den satt....Nåja, det var ju inte tänkt att man skulle ligga och sova hela tiden!




Det var ju många schappar där att hälsa på. Det var syskon och halvsyskon och morsor och kusiner och säkert en del andra släktingar.....Inte gick det att fota alla heller!


Här är Smillas syster Kajsa!


Här är Smilla tillsammans med syrran Minnie!


Här är Siri och Smilla tillsammans med Smillas syskon Abbe och Nelia!


Fredag kvällen ägnades åt klubbmästerskapet i lydnad!

Det var samling 17.30 och mina hundar var rejält laddade och riktigt följsamma. Det var 6 hundar i lydnadsklass 1 där Smilla startar, 5 hundar i lydnadsklass 2 där Siri startar och 2 hundar i lydnadsklass 3. Vid lottningen visade det sig att jag fick startnummer 1 med båda hundarna. Lydnadsklass 1 skulle starta kl 18. Tio minuter innan start öppnade sig i stort sett himlen och regnet öste ner. Toppen!

Varken Smilla eller jag tyckte om vädret och det syntes på poäng - sammanlagt 125 poäng!

Platsliggande 5; Här gick hundarna upp på löpande band kändes det som. Nummer 6 gick direkt, nummer 4 satt och gnällde halva tiden och gick sedan till matte, nummer 3 såg ut som han skulle göra en lekinvit men sprang till sin matte. Jag hade hjärtat i halsgropen och visste inte vart jag skulle ta vägen. När det var ca 15 sekunder kvar satte sig Smilla upp men satt kvar!

Tandvisning 10

Linförighet 6,5; långsamt sättande, nosar, släpar, sitter snett. Många vändningar och halter, helomvändning ända borta på platsbandet som avgränsade planen. Ingen höjdare!

Läggande 0; paradnumret funkar inte när det regnar. Hon stod!

Inkallning 7; Dålig ingång. Här hade hon jättedålig fart, trampade i en grop strax innan hon var framme hos mig och såg ut som hon tänkte stanna och nosa i gropen.

Ställande 8; dk

Apportering 6; släpper. När hon hållit apportbocken en stund la hon ner den på marken!

Hopp över hinder 8; sätter sig inte!

Helhetsintryck 7


Kan ju säga att jag inte var nöjd men det gick betydligt sämre för de andra och det visade sig att vi slutade på andra plats!

Så var det dags för Siri och just då var det uppehåll! Siri var riktigt alert och sugen och lyckades få betyg på alla moment!

Platsliggande 10; här blev jag lite nervös för vi stod bakom ett plank med smala springor så man kunde se lite. En hund reste sig men stod kvar. Märkte också att Siri låg och tittade bakåt ett tag. Men hon låg kvar!

Fritt följ 6,5; långsamt sättande, sitter snett, dk, ur position, nosar. Vet att hon kan bättre!

Läggande 7; långsamt läggande. Vet inte vad jag ska göra för att få ner henne snabbare.

Inkallning med ställande 8; dk, hoppar på föraren. Känns som jag hade lite tur för hon hade inget jättetempo även om hon galopperade. Det gjorde att hon hann stanna!

Sändande till ruta 6; segt in i rutan. Vet inte vad hon gjorde. Ställde sig precis utanför och väntade på att jag skulle vara nöjd. Dröjde innan hon slutligen klev in!

Apportering 8; bättre tempo önskas.

Fritt hopp över hinder 9; dåligt avslut

Fjärr 8,5; dk. Hon lägger sig inte sista gången så jag får ta till ett dubbelkommando!

Helhet 8;


Det räckte till 159,5 poäng och första plats i lydnadsklass 2! Mina hundar gjorde inga höjdartävlingar men de andra gjorde ännu sämre resultat!


I slutänden visade sig resultatet räcka till för att bli klubbmästare! Smillas poäng räckte till en tredje plats i klubbmästerskapet!


Kvällen avslutades med korvgrillning! Här står Smilla på kö för att få korv! Och lite vin och prat med nya och gamla bekantskaper! En härlig kväll trots regnet!

1 kommentar:

Annelie sa...

Stort GRATTISiri till fin, fin titel! Klubbmästare inte illa! Grattis även till Smilla för en tredje plats. Härligt med korv som avslut, det är inte illa, väntar på fortsättningen....