söndag 14 augusti 2011

Lyckad träning!

Idag har det varit en hunddag, som så många andra dagar. Jag har i och för sig hunnit med att klippa gräset, tvätta bilen och dammsuga, men hundarna har fått en del också.

Tidigt på eftermiddagen blev det spår. Det är inget som vi gör så ofta utan mer som lite aktivering. Den här gången var det spår som var dryga 200 meter långa med två vinklar, 2 apporter och den här gången var det riktiga spårpinnar och självklart en korvburk på slutet!



Smillas spår hade legat drygt en timme och det var första gången vi använde spårpinnar. Det blåste en del när jag la ut spåret så jag var lite orolig. Men det behövde jag inte vara! Hon spårade jättebra. Tog båda vinklarna, stannade till vid spårpinnarna så att jag kunde belöna massor och hittade utan problem vår korvburk! Jättenöjd!



Även Siri spårade kanonbra,tog vinklar och stannade till och markerade apporterna. Hennes spår hade legat 1,5 timme, två vinklar, två apporter och korvburk på slutet.

Härligt när man lyckas med båda!

Ikväll har vi tränat lite lydnad och rallylydnad! Siri har fortfarande svårt att hålla sig riktigt nära mig på fotgåendet men vi kämpar och hon tycker att det är kul. Svängarna blir lite för vida! Rutan, fjärren och apporteringen fungerade jättebra och även inkallning med ställande gick bra. Hon har svårt för läggande under gång. Det är alldeles för långsamt. Är ändå riktigt nöjd! Rallylydnaden gick jättebra!

Smilla lyckades med konststycket att slita av kopplet!!! Hon satt bunden när mamma kom och självklart tycker Smilla att hon inte skulle behöva vänta på att hälsa. Hon kastar sig ut och det gamla slitna kopplet går av!

Träningen däremot gick kanonbra. Jag är riktigt nöjd! Det enda är att hon fortfarande rullar apportbocken i munnen, men hon tar den i allafall utan problem!

Skönt att träningen lyckades idag. Har fått PM:et för nästa lydnadstävling. Smilla ska tävla 1:an i Flen 27 augusti, två tävlingar samma dag! Ska bli spännande att se om hon orkar. Vi hoppas i alla fall att det inte regnar!

3 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Vad roligt att allt funkade idag! Vi har ju också spårat, skönt att passa på när det inte är alltför varmt.
Vi började nosa lite på rallylydnadsmomenten idag och har kört spiralen och jobbar på att sitta framför matten...det är svårt när manär van att alltid sitta på vänster sida!
Kanske vi kan träffas något nästa helg för promenad och rallyträning så du kan ge mig några tips så jag inte lär in fel från början?

Linda, Inez, Drömma sa...

Oj två tävlingar samma dag, det låter stressigt...

Duktiga tjejer du har som spårar så bra!

Annelie sa...

Härligt med lyckad träning...Kram