onsdag 31 augusti 2016

Nosework-kurs!

När jag fyllde år fick jag pengar till en hundkurs. Jag valde att anmäla Smilla till Nosework fortsättning! Onsdagar passar mig perfekt eftersom jag slutar tidigt och idag var det dags för första tillfället. Tyvärr låg det ett kvällsmöte mellan 17.15 och 19 men en snäll chef tillät oss att jobba med vårt egna arbete först, så vi kunde ha möte mellan 16.30-18.15 istället. Då kunde jag åka på kursen men kom 20 minuter sent.

Smilla var riktigt bra idag. Speciellt med tanke på förberedelserna. Ett par timmar i bilen och sedan direkt in i en lokal där det redan fanns 4 hundar. I somras var hon nonchalant och sökte mina händer och godis istället för att fokusera på att leta doft. Vi har jobbat mycket med markeringarna sista tiden och förra gången vi tränade märkte jag skillnad. Idag var hon superbra. Jobbade bra! Självständigt och med fokus. Och höll fast markeringarna även om det kom en liten tass några gånger. Vi fick även möjlighet att vara i den blivande hundhallen, där det nu var ett halt golv och mycket ekon. Smilla påverkades ingenting av miljön utan jobbade lika bra där. Där låg doften högre upp, på hyllor och Smilla hoppade upp mot hyllorna för att kunna hitta doftens källa. Hon som inte gärna hoppar upp! Jag valde att inte vid något sök veta var doften låg utan att försöka lita på henne. Och det kunde jag! Jag såg tydligt på henne varje gång!

Soya fick också möjlighet att komma in i hallen efter kursen för att miljöträna lite. Trodde nog att hon skulle tycka att det var lite läskigt men inte! Rörde sig utan svårigheter och med hög svans runt i den främmande miljön.

Kul med kurs igen! Nu är vi trötta efter en intensiv dag och ska snart krypa i säng!



Inga kommentarer: