måndag 1 augusti 2016

Träning!

Hör och ser bland vänner och bekanta att det är mycket tankar och diskussioner om träning. Och nu menar jag hundträning. Vi har olika uppfattning om träning. Är träning när man åker till en Brukshundklubb eller liknande? Är träning när man är tillsammans med andra? Kan man träna på promenaden, inne i köket eller i trädgården? Är lek träning? Jag tycker nog att det mesta jag gör med mina hundar är träning. Och jag tränar nog nästan varje dag. Men det är olika träning! Ibland tränar vi motivation eller stadga. Ibland blir det muskelminnet eller följsamhet och kontakt. Ibland tränar vi längre pass och ibland petar vi lite i ett moment en stund! Jag tror att det viktiga med träningen är att man motiverar upp och belönar hunden! Man ser till att man har en bra stund tillsammans med sin hund!

Idag har vi tränat flera pass!

Vi började på Katrineholms Brukshundklubb med rallyträning. Ja, Smilla fick lite lydnad också när vi ändå var på en stor plan. Rutan är svårt att köra hemma! Inkallning, ruta och fjärr fick det bli. Hon har lite dålig fart (eller dålig energi) på inkallningen men jag tror att det beror på att vi har tränat en del ställande så nu får det bli släta inkallningar ett tag. Nöjd med rutskick och fjärr! Så fick det bli två gånger på fortsättningsbanan som var uppställd. Saknar lite energi där också även om hon är med bra, håller kontakten och gör det hon ska.



Så var det Soyas tur och hon fick bara rally. Idag var hon "tittig" igen, Eller som Kristina sa. Hon scannar av hela omgivningen. Hon gör det mesta av det hon ska men blir lite sen eftersom hon inte har koll på bara mig. Efter hoppet fick hon tokryck och då harklade jag mig. Ett tecken på att det blev tokigt och efter det ville hon inte hoppa. Fick jobba massor för att få henne att hoppa igen. Likadant när hon "tjuvade" på sitt, lämna, ett steg till vänster, kalla in. Då gick hon in i min hand som skulle stoppa henne och sedan blev hon låg på det momentet. Löpet gör att hon är tillbaka i sin osäkerhet och miljöpåverkan. Vi testade också rutan men det är svårt när targeten ligger innanför banden.


När jag kom hem var jag tvungen att försöka höja Soya igen! Det blev lite motiverande fritt följ med mycket belöning! Det fungerade jättebra! Den avundsjuka Smilla fick lite fjärr på nära håll!

På kvällspromenaden blev det ett lydnadspass på grusvägen! Smilla fick köra linförighet, sättande, inkallning och fjärr med bra resultat och mycket belöningar. Soya fick köra hela lydnadsklass 1 förutom hopp och apportering. Nu hade hon fullt fokus på mig! Hoppet testade vi när vi kom hem och det var inga problem.

Ja, just det! Jag glömde ju att jag också tränade lite frysmarkeringar på eftermiddagen. Att frysa (hålla nosen) mot möbeltassen!

Träning blev det och kanske är det för mycket men jag tror fortfarande att det beror på vad du gör och hur du gör! Det viktiga är att det blir en bra träning!



Inga kommentarer: