söndag 29 maj 2016

Tävling!

I fredags var det dags för lydnadstävling med Soya. Lydnadsklass 1 i Söderköping! Vi har ju lyckats få ihop två första pris, alltså mer än 160 poäng, och sedan har vi några tävlingar mellan 150 och 158 poäng. Nu var det alltså dags att försöka få ihop det sista första priset för att få ett LP.


Vi fick startnummer 8 av 9 startande. Vädret var väl inte riktigt vår favorit. Periodvis var det regn. Nu är inte Soya lika påverkad som Smilla av regnet.

Tävlingen gick bra, eller det kändes bra i allafall. Soya var fokuserad på mig och vi jobbade faktiskt ihop! Tyvärr la hon sig inte på läggandet under gång och så det blev en nolla. Tyckte själv att känslan på linförigheten var bra så jag blev lite besviken på betyget men det är domaren som ser och som dömer. Vi fick i alla fall ihop 154, 5 poäng.



Känslan pendlar mellan besvikelse och misslyckande och glädje över att Soya faktiskt var fokuserad. Jag vet ju vad jag har i snöret och jag vet hur mycket jag har jobbat för att komma hit där vi är. Men jag vet ju att hon kan läggandet.....


Jag såg ju också efter doftprovet i onsdags hur hon växte när hon kände att hon hade klarat det och fick beröm. Min finaste Soya! Det syntes hur glad hon blev av berömmet! Ibland känner jag att jag ska ge upp och nästa stund vill jag ha revansch eftersom jag vet att vi kan!


Resten av helgen har vi varit på landet och bara haft det skönt. Lördagen ägnades åt långa promenader, trädgårdsarbete, biltvätt och lite träning. Idag har det regnat mer eller mindre hela dagen så en del av det som var tänkt får vi vänta med. Bilen skulle städas invändigt och hundarna borstas men det fungerar inget bra när det regnar. Istället blev det städning i stugan och ett svettigt pass på gymmet! Bra uppladdning inför nästa jobbarvecka! Och imorgon ska jag anmäla mig till nästa lydnadstävling! 

Inga kommentarer: