torsdag 5 maj 2016

Tävling!

Idag var det lydnadstävling i Norrköping. Jag hade efter mycket funderande anmält Soya till lydnadsklass 1. Funderingarna handlade mest om hur upplägget på deras föregående tävling hade varit. Då var det samling för alla klasser samtidigt. Sedan fick lydnadsklass 1 starta sist. Det blev en väntetid på 3-4 timmar innan det var deras tur och många missnöjda kommentarer hördes. Jag insåg att det upplägget inte skulle passa Soya och mig och mailade därför till arrangören med mina tankar om upplägget. Unga, oerfarna hundar med ovana förare har svårt att behålla fokus och bör därför inte behöva vänta så länge enligt min åsikt. Nu fick jag inget svar från arrangören men antog att de läst mailet och tänkt till angående upplägget. Så därför anmälde jag Soya. Det visade sig idag att mailet inte hade kommit fram!

Samlingen var klockan 9 och upplägget var detsamma som föregående tävling. Platsligg för alla klasser först och sedan individuella program för 3:or, 2:or och slutligen 1:orna. Som tur var var det inte så många anmälda (3 ekipage i klass 3 och 2 i klass 2) men det blev ändå ett par timmars väntetid mellan platsligg och individuell start. Jag har svårt att veta hur jag ska göra med Soya. Ute med mig eller i bilen!?

Vi fick startnummer 1. Jag tycker att det är bra med ett tidigt startnummer. När det var platsligg i grupp fick jag ställa upp först. En fördel, då jag kan peppa Soya under tiden de andra går in. Idag kom vi också längst bort ifrån domare och tävlingsledare. Tyvärr pratade tävlingsledaren lite tyst vilket gjorde att vi inte hörde kommenderingen. Jag upptäckte i ögonvrån att det började hända saker närmast tävlingsledaren och misstänkte att det var dags att lägga ner hundarna. Ekipaget bredvid mig märkte inget så efter en liten stund kom det en ny kommendering med högre röst. Att inte göra rätt är sådant som gör mig stressad men som jag behöver träna på.

Soya la sig i alla fall och satte sig på kommando. En liten vick på rumpan blev det tyvärr. Tandvisningen gav full pott!

Sedan blev det lite väntan. Soya fick sitta i bilen. När startnummer 1 i klass 2 plötsligt kliver av planen mitt i fria följet blir jag lite stressad. En hund kvar innan det är min tur. Hämtar Soya i bilen och får till ett riktigt bra fokus. Står vid sidan av planen och väntar. När startnummer 2 i klass 2 kliver av plan och de hälsar tävlande nummer 1 välkommen in på plan tar jag för givet att det är min tur och kliver in på plan. Men så var det inte. Då skulle hund nummer 1 i klass 2 köra igen, eller fortsätta på sitt program. Tydligen hade det sett ut som den hunden haltade. Jag fick kliva av planen och där tappade jag mitt fokus! Jag måste bli bättre på att klara oförutsedda händelser.

Sedan var det dags för oss att köra. Linförigheten kändes bra, även om hon missade en halt och var sen i en vändning. Läggande och ställande under gång var bedrövligt. Inkallningen och hoppet var bra. Apporteringen var hon tvungen att nosa av hela apportbocken, fram och tillbaka, innan hon kunde ta den i munnen. Räknande lite snabbt och trodde att jag fått max 155 poäng. Jag hade fel! Det blev 167,5 poäng, ett första pris och en delad första plats!




Även om det gick bra idag så är det här inte ett upplägg som passar oss och med fler anmälda hundar tar det längre tid. Jag gillar närheten till klubben och de har bra planer men jag tror inte att jag kommer att anmäla Soya dit fler gånger!







1 kommentar:

Annelie sa...

Stort GRATTIS , vad underbart!!