onsdag 25 maj 2016

Doftprov

Idag var det dags för doftprov i eukalyptus. Man måste ha ett godkänt doftprov för att få tävla i nosework. Inte för jag vet om jag ska tävla framöver men idag var det i alla fall dags för doftprovet. Lite nervös var jag när jag åkte till Katrineholm. Det här är ju helt nytt för mig. Med Smilla har jag "tävlingstränat" en gång men Soya har aldrig gjort det. Det är svårt att förbereda sig!

Doftprovet går till så att man i en lokal inom 3 minuter ska hitta den kartong av tolv utlagda som innehåller doften. Själv har man inte en aning om var doften finns! Det gäller att lita på hunden och våga vänta ut den så att det inte blir fel!

Jag hade möjligheten att välja vilken hund jag skulle börja med och valde då Soya. Hon fick startnummer 4 och Smilla fick nr 17. Anledningen till att jag började med Soya var att hon är mer försiktig och inte lika självgående som Smilla. Även om det flyttar doften så var jag rädd för att jag skulle försöka styra Soya mot den kartong som Smilla markerat.

Jag hade inte jättestora förhoppningar om att Soya skulle fixa det här men hon förvånade mig verkligen. Visst var hon lite ofokuserad ett tag, det satt ju några konstiga personer där och massa möbler fanns också, men hon jobbade med näsan och gjorde en bra markering. Ner med näsan, upp med tassen på kartongen och så blicken på mig. När jag inte sa något vände hon sig mot kartongen igen! Markerat sa jag och det var rätt!!!! Godkänd! Lyckades också belöna med rösten så att jag såg hur glad och stolt Soya blev!!!



Så var det Smillas tur! En helt annan attityd än Soya. Hon såg inget annat än kartongerna och några flög en bit men hon var rätt fokuserad ändå! En snygg markering fick hon till även hon med en tass på kartongen (vilket vi inte har tränat på)! Ännu en godkänd hund!!!




Fina hundar, fina rosetter och en stolt matte! Bra jobb av hundarna och jag kunde hålla fokus och låta hundarna jobba självständigt. Jag väntade ut dem och fick till bra belöningar som gladde mina hundar!


Stannade till vi Glotternskogen på hemvägen och gick en sväng! Nu ska vi tröttisar krypa ner i sängen!








Inga kommentarer: