tisdag 17 maj 2016

Köpenhamn!

I helgen var det dags! Jag hade ju fått en resa till Köpenhamn av min syster och svåger i födelsedagspresent! Syrran och jag skulle tillbringa 2 dagar i den danska huvudstaden!

Jag hämtade upp Eva 5.15 på lördag morgon för fortsatt resa mot Skavsta.

Strax efter 8 landade vi i Danmark och tog tåget till stationen i Köpenhamn (ca 13 minuters resa).

Vi började med frukost innan vi begav oss ut på rundvandring i staden! Och vandring blev det! Först på lördagen och sedan en dubbelt så lång vandring på söndagen! Det fanns mycket att se!

Statyer, kyrkor, andra fina byggnader och så Ströget!

En välkänd figur hittade vi i bokhandeln!

Mängder av wienerbröd som vi bara tittade på!

Det runda tornet , Rundetårn, var en upplevelse! 34,8 meter högt och med en underbar utsikt!

Vägen upp var 209 meter!

Halvvägs upp hittade vi en utställning, Svend Otto S illustrationer, med många välbekanta bilder.

Utsikten!

Sedan tog vi oss till Nyhavn.

Där läskade vi oss med ett glas Cava.

Sedan gick vi vidare till Amalienborg, slottet där regenterna bor när de är i Köpenhamn! Hissad flagga betyder att de är hemma!

Där var det vaktavlösning!

Vi gick förbi Marmorkyrkan, där vi tog en korv till lunch. På söndagen var vi tillbaka vid kyrkan och tänkte oss en rundvandring i tornet men tyvärr var det stängt!

Vi tog oss tillbaka till Nyhavn och valde att ta en guidad tur med båt! Trevligt men bitvis var det rejält regnväder så blöta och frusna gav vi oss av till hotellet efter en timmes rundtur!

Operahuset!

Den lilla sjöjungfrun!

Efter ett par timmars vila på hotellet gav vi oss iväg för att äta middag!

Det är svårt att tro att det här är en restaurang!

Spännande mat, men väldigt god! Vi valde stekt svin (den översta rätten).

Och efterrätterna var supergoda! Vi valde två som vi delade på! Cheesecake och vit chokladsorbet!

På en annan restaurang valde vi att ta den drink, en strawberry margarita! Det var hur mycket som helst att dricka!

Sedan blev det en tidig kväll på hotellrummet. Vi kröp i säng och tittade på melodifestivalen. Ja, jag såg väl bara två-tre låtar innan jag sov!

Söndagen började vi med en god hotellfrukost, som avslutades med kaffe och (ett rejält sött) wienerbröd! Det fanns sju sorter att välja på!

Sedan gav vi oss ut på vandring igen! Vi siktade på Christiania och på vägen dit stannade vi vid en kyrka där man skulle kunna klättra upp i tornet. Drygt 400 trappsteg skulle det vara och de sista 75 skulle gå utanpå tornet. Vi hade sett det under båtturen. Tyvärr var det stängt!

Efter rundturen i Christiania fortsatte vi bort mot Den lilla sjöjungfrun!

Nu fick vi se henne framifrån!

Sedan tog vi en sväng i Kastellet!

Ett härligt område att promenera omkring i!

Vi såg fler statyer och fler kyrkor!

H C Andersen

Vi tittade runt lite utanför Rosenborgs slott innan vi gick in i den Botaniska trädgården!

Vilka stenpartier och vilka palmer vi fick se! Tyvärr var inte orkidéhuset öppet.

Vi lunchade med danska smörrebröd. En smörgås med 20% bröd och 80% pålägg. Jag valde en med rostbiff!

Ganska trötta i fötterna och lite möra i kroppen åkte vi mot flygplatsen vid 18-tiden. Vi fick en extra timmes vila på flygplatsen men det var bara skönt. Inget blev det shoppat men vi fick besökte massor av sevärdheter. God mat och dryck unnade vi oss! Strax efter klockan 23 blev det en lite guppig landning på Skavsta. En intensiv men mysig helg var till ända!

Tack Eva och Micke för en toppenpresent! Tack Julia för att du tog hand om hundarna så att jag kunde åka!