söndag 22 maj 2016

Rallylydnad i Motala!

Idag var det dags för rallylydnadstävling i Motala. Det var dubbeltävling i fortsättning och mästare och jag hade anmält båda hundarna, alltså fyra starter!

Första samlingen var mästarklass A klockan 8! En kul bana men jag gjorde en miss efter skickande till kon och tog in Smilla på fel sida. Jag kom på det när jag kom fram till nästa skylt och fixade till så hon var rätt. Trodde nog att vi skulle få massa poängavdrag men det blev bara 7 minus (nos, oro och bris). Många sena sättanden på höger sida var det men tydligen inte så mycket att det drogs på det. Vi slutade på 85 poäng och en 6:e plats!



Kommentaren fin runda med fin kontakt och följsamhet gläder mig eftersom det inte riktigt kändes så även om hon var med mig.

Klockan 10 var det dags för banvandring i fortsättning A. En kul bana som inte bjöd på några större svårigheter förutom att det hade blivit väldigt varmt och Soya var rätt ofokuserad! Att börja med snurr och hopp är inte det lättaste då! Jag fick jobba en hel del men hon var ändå med. Ett problem var att hon gärna ville "sitta fint". Något som ger en del avdrag..... Men i slutänden fick vi ihop 87 poäng och en 5:e plats. Det här kvalificerande resultatet ger oss också titeln RLD F!



Snyggt ligg! Jättefint samarbete med härlig hund. Söta sitt vackert men tyvärr avdrag för dem blev kommentaren vi fick!


RLD N RLD F Bryngans Maria Callas!

Klockan 12 var det dags för nästa banvandring! Mästarklass B! En rolig men klurig bana där det verkligen gällde att hålla fokus. Vi var sista startande i vår grupp men innan det blev vår tur var det dags för banvandring i fortsättningsklass B (kl 13). Jag gick ett varv på fortsättningsbanan innan jag drog iväg för att hämta Smilla. Då var det bara två hundar (den ena var redan på banan) kvar innan det var vår tur. Fokuset på banan räckte inte till även om vi hade ett bra samarbete och när jag hade gått fel i tredje slalomen och i första frestelsen valde vi att bryta och kliva av banan med en bra känsla av samarbete!



Det här är verkligen en bana som jag vill prova på hemma!


Finaste Smilla som verkligen ville samarbeta på eftermiddagen!

Försökte att fokusera på fortsättningsbanan istället, den som jag bara gått en gång! Soya var betydligt mer fokuserad och det flöt på riktigt bra! Vi hade en otroligt bra känsla när vi klev av banan! Det visade sig räcka till 92 poäng och en tredje plats! 



Här fick vi kommentaren: Otroligt vackert trav (?). Ni är härliga att se på!


 Våra resultat känns ännu bättre när man läser på SBK tävling! I fortsättning A blev 65% godkända, 13 av 20. I fortsättning B var det 47% godkända, 9 av 19. I mästarklass A var det 61% godkända, 16 av 26. Och i  mästarklass B var det 48% godkända, 12 av 25.

En varm tävlingsdag med roliga banor blev det. Nu är vi tre tröttisar här hemma och inget mer kommer att bli gjort idag!
















Inga kommentarer: