lördag 15 november 2014

Utställning i Mjölby!

Idag var det dags för utställning i ett ridhus i Mjölby! Soya, hennes brorsa Chans och en till schappe var anmälda!  Den sistnämnda visade sig vara en Chappers hund, Chappers Dexter, som var närmare året!

                                             
Jag åkte dit tidigt eftersom jag vet att Soya är lite försiktig och påverkas av miljön! Vi skulle starta som nummer 53 i ringen! Även Chans med familj kom tidigt så vi fick en rejäl pratstund! Hundarna känner igen varandra och hade nog hellre valt en stund i skogen med mycket spring och bus istället för utställning! Lite pussande blev det genom burgallret!



Soya tyckte att det var jobbigt med alla hundar som skällde men efter ett tag blev kroppsspråket något annat! Kroppen visade nyfikenhet medan svansen fortfarande visade osäkerhet! Hon hälsade på folk utan problem och följde med så länge inga andra hundar kom alldeles för nära!



Fina Chans väntar på sin tur!




Chans var glad, pigg och studsig! Han fick inget HP pga att han inte kunde trava ordentligt!

Och så var det Soyas tur! Hon hade gärna velat stanna kvar hos Chans, älsklingsbrorsan, så hon drog åt det hållet under halva varvet, sedan gick det bra! Hon stod bra på bordet och domaren fick chans att känna ordentlig på henne! När det sedan var spring fram och tillbaka ville hon lämna ringen men så fort vi bytte rörde hon sig jättefint! Hon stod skapligt bra! Jag blev väldigt förvånad när domaren kom fram och sa: Hon får inget HP eftersom hon springer så snett. Det var ju bara några steg hon sprang ordentligt! Och så fick jag min kritiklapp! Kände mig väldigt besviken och tog nästan hela varvet när jag lämnar ringen och då går hon jättebra! Blir besviken för att inte domaren bad mig ta ett varv till! Blir också besviken för att jag känner att det inte stämmer! Hade det varit något annat skulle det vara okej men inte nu. Har tittat på filmer och ungefär halva sträckan går hon bra! 

Jag pratade med en tjej som hade haft ett tidigt nummer! Hon hade blivit ombett av domaren att ta ett varv till i ett annat tempo för att domaren skulle kunna bedöma rörelserna! Jag struntar i HP eller ej men alla ska få samma chans! Säg inte att hon "inte går att bedöma pga hon går snett" om det inte är så! Det är en valputställning där vi ska få chansen att lära! Nu kändes det som om domaren hade tröttnat! I och för sig förstår jag henne! Jag skulle aldrig orka sitta i 5-6 timmar och titta på hundar! Men hon har valt det! 



Kritiken blev i alla fall: Feminin tik, fint huvud och uttryck. Korrekt bett. Mörka välformade ögon. Välplacerade öron. Tillräckliga vinklar fram och bak. Alltför kort och grund bröstkorg. Brant kors. Rör sig slarvigt med lågt buren svans!


Rejält trött var man när man kom hem men efter ett par timmars vila är man lite leksugen igen! Och jag är sugen på nya utställningar för att få lite revansch men just nu hittar jag inga!

1 kommentar:

Annelie sa...

Jaha du , ibland blir man inte klok på det där med utställning, bryt ihop och kom igen!