lördag 22 november 2014

Lördag igen!

Igår blev det i stort sätt ingenting gjort efter jobbet! Jag var så trött! Rastade hundarna sista gången strax efter nio och somnade före tio! Idag vaknade vi strax efter 8! Skönt med sovmorgon och ingen av hundarna visar tecken på att vi ska vakna tidigare! Soya är helt underbar! Hon hade minsann ingen lust att gå ut! Frukost först och kissa strax före 9, alltså har hon klarat nästan 12 timmar! En stor tjej som inte gärna vill kissa på vår lilla gräsplätt till tomt utan ska gå fint i koppel och kissa precis utanför porten!!!

Efter en långpromenad och en fika blev det en rejäl röjning i badrummet! Fronten på badkaret lyftes bort och jag städade därunder! Även avlopp rensades och skurades! Skönt när det är gjort!

På eftermiddagen tog jag med hundarna upp till Gransjönäsparkeringen för en stunds lydnadsträning! Anledning till att vi åkte dit var att jag ville ha bilen nära för jag ville prova anti-skäll-halsbandet på Soya! Hon skäller nästan bara i bilen och när jag sätter nyckeln i låset!Jag ville se om hon kunde bryta skällandet! Jag var tvungen att ha henne så nära så jag skulle kunna se reaktioner och berömma rätt beteende eller bryta om det behövdes!

Jag började träna Soya! Ett kort pass med stadga och fotpositionen! Även lite bus och en början på apporteringen! Känner mig nöjd med Soya! Hon är glad, positiv och träningsvillig men har svårt att koncentrera sig längre stunder! Koncentration och fokus blir bättre och bättre! Idag var dessutom hennes stora träning att sitta i bilen! Och det gick jättebra! Jag tränade nog 40 minuter med Smilla och under den tiden kom det två skall vid olika tillfällen! Ingen speciell reaktion på halsbandet förutom att hon tystnade! Lite gnäll och pip var det istället men man kan inte begära allt!

Smilla fick en genomkörare av lydnadsklass 3 med mycket belöningar! Vissa saker är jag riktigt nöjd med och andra är jag betydligt mer missnöjd med! Att man helt plötsligt inte kan apportera eller har ett startskall på rutan (igen)! Och när jag får bort skallet kan man inte Rutan-kommandot! Jag tror att mycket beror på att jag har förändrat träningen och ställer andra krav! Det får Smilla att bli lite osäker! Har jag tur fungerar allt på lördag! Jag är ändå nöjd med sittande under gång, metallapporteringen, inkallning och fjärr!

Vi tog svängen runt Gransjön! Det var till och med så att solen kom fram en stund!



Stannade till och tog ett styrketräningspass på gymmet på hemvägen! Nästan själva idag också! Det kom en tjej när vi tränat i 10 minuter och en kille när jag var på väg hem! 

Borstat hundarna lite snabbt, klippt klor och borstat tänder! Tvättat Smillas öron! Lite orolig för att problemen med öronen är på väg tillbaka men vi provar med lite tvättning ett par dagar och hoppas att det hjälper! Tagit en sväng med dammsugaren också och känner mig riktigt effektiv! Nu njuter vi av att det är lördag och laddar för morgondagens inofficiella rallylydnadstävling!




Inga kommentarer: