torsdag 6 juni 2013

Rally!

I dag var det dags för rallytävling i Katrineholm. Båda hundarna skulle tävla fortsättningsklassen. Siri skulle försöka få sitt tredje godkända resultat (trodde jag, det visade sig att jag bara tävlat fortsättning med henne en gång förut! Det är bra att ha koll). Smilla har redan sitt RLD F men jag behöver tävlingsvana så därför körde jag med henne också!

Det var samling 12.15 så vi fick en lugn morgon! Strålande sol och ganska varmt men vi hittade bra plats i skuggan bredvid folk vi känner!

Banan var enkel. Tyvärr så har jag tappat bort banskissen men skyltarna var; 208, 108, 122, 104, 121, 129, 203, 204, 215, 108, 209, 104, 115, 214 och 125. Domare var Ulrica Åström.
Siri hade startnummer 12 och Smilla nr 20!

Siri var nosig när jag körde igång henne men blev en helt annan hund på plan. Det var jättekul att köra henne. Tyvärr var vänster svängen mellan de olika slalomen lite konstigt placerad. Jag kände att jag tog ett konstigt steg som gjorde att Siri blev osäker och inte följde ordentligt. Enkel slalomen blev också ofokuserad men sedan kom hon igen. Tre nos och en ur position gjorde att vi slutade på 94 poäng och 7:e plats! Kommentaren var: Väldigt glad hund!

 

Smilla var fokuserad när vi körde igång men tappade koncentrationen helt när vi gick in på banan. Hon som aldrig brukar nosa, var som en dammsugare halva banan. Det var först efter hoppet som vi fick ordentlig kontakt! Jag var osäker på om vi överhuvudtaget skulle bli godkända. Mycket nosande och lite bristande samarbete resulterade i 88 poäng och en 12-plats. På prisutdelningen påpekade domaren vad hon delvis hade skrivit som kommentar: Wow! Vilket ligg på moment 15! Roligt att höra! Jag är själv riktigt nöjd med läggandet idag! Dessutom stod det: Sackar i slalom, annars följsamt och fint!


Det blev en bra dag. Jag är riktigt nöjd med Siris insats men Smilla kan betydligt bättre! På vägen hem åkte vi förbi Skiren. Tog en promenad och badade benen lite, både jag och hundarna!
Nu har jag anmält till ännu en rallylydnadstävling! Då ska väl Siri kunna få sin titel!


Inga kommentarer: