fredag 14 juni 2013

Hälta

I lördags kväll tyckte jag att Siri gick lite orent på grusvägarna. Jag misstänkte något litet sår på trampdynan men hittade ingenting. Söndag morgon var hon stel den första biten på promenaden men efter en liten stund gick hon bättre. I söndags kväll ville hon inte stödja på benet. Hon hoppade på tre ben och ville inte alls sätta ner vänster bakben. Jag hittade ett litet sår på trampdynan och lindade om tassen. Måndag morgon var det likadant. En trebent hund som hoppade fram. Det blev att ringa till veterinären. Jag visste inte riktigt vad hon hade gjort. Det enda var att hon hade blivit skrämd av en häst när hon var bunden och hoppade då iväg i kopplets längd. Jag hade inte en tanke på att hon skulle göra sig illa. Nu misstänkte jag att hon både brutit benet, haft av något ledband och fått sättningar i ryggen. Jag riktigt kände hur pengarna flög iväg. Jag som dessutom skulle lämna in bilen på onsdagen.

Nu visade det sig att det inte var så farligt! Veterinären hittade en sönderslickat trampdyna. Troligtvis hade hon haft ett lite sår och sedan slickat hål på trampdynan. Siri fick en rakad tass som vi lättare skulle kunna hålla ren med klorhexidinsprit, tratt och Metacam i 4-7 dagar.

I början var det inte lätt med tratt. Siri som gärna ligger i canvasburen fick hjälp att backa in, men redan efter en dag kunde hon vända med tratten inne i buren. Det tog nog bara ett dygn innan hon gick med benet på slätt underlag. Idag går hon ordentligt även på grusväg! Det enda som krånglar nu är magen efter medicinen, så den ska jag sluta med nu.

Nu känns det skönt att Siri mår bra igen och sluträkning blev på under tusenlappen, trots "akut-besök".


1 kommentar:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Nu slipper du vara orolig. Men läge att kolla trampdynan då och då. I Sth kostar det sådär en 1300 kr bara att kliva innanför dörren akut, sen är det akuttillägg på varje moment.