lördag 11 februari 2012

Det var inte så jag hade tänkt!

Så var det dags för årets tävlingsdebut! I år har jag tänkt köra några lydnadstvåor med Siri, mest för att hon tycker att det är så kul att få jobba. Vi har inga krav på oss. Smilla däremot ska klara sitt Lp1! Men vi ska också satsa på rallylydnad!

Idag skulle vi till Vingåker för att tävla lydnad, i Vårnäs Ridhus. Samlingen var redan kl 8 för båda klasserna, så 6.40 satt vi i bilen! Jag trodde att 1:an skulle köra först men så blev det inte. Vi började med 2:an.


Siri var positiv och sprallig men tyckte att ridhuset och de andra hundarna var lite läskiga när vi gick in för platsliggandet. När vi körde vårt program var hon däremot riktigt alert och svansen gick som en propeller. Visst slarvar hon och det måste vi börja jobba med. Fokus har ju legat på att hon ska vara glad och våga gå vid min sida!

Platsliggande 8 - sätter sig innan kommando.

Fritt följ 6 - luftigt, släpar, ss. Ja, vad ska man säga....

Läggande 7,5 - dk, nosar, sätter sig innan kommando. Vi kan mycket bättre!

Inkallande 10!!!

Sändande med ställande 9 - tempo. Ja, här gick det lite långsamt. Hon travade ut men ställde sig snyggt i rutan!

Apporteringen 8,5 - sitter snett, gripandet. Jag tror att Siri blev lite förvånad att hon fick sand i munnen så hon fick inget bra grepp om apporten. Hon höll den ändå hela vägen in!

Hopp - 9. Hon hoppar jättesnyggt, duttar ner nosen men sätter sig på kommando. Hoppar tillbaka lika snyggt och så tar hon ett glädjeskutt innan hon sätter sig vid min sida!

Fjärrdirigering 7 - sakta ner, dk, utför ej skifte. Sätter sig kanonbra, lägger sig skapligt, sätter sig snabbt men hoppar fram ett par centimeter och gör sedan inte det sista läggandet!

Helhet 8 - Bra kontakt.

Siri var så glad efteråt och vi fick så många positiva kommentarer från publiken. Hon busade till och med på vägen ut från ridhuset! Jag är så nöjd med min hund!


Så var det dags för lydnadsklass 1 och Smilla! Lite okoncentrerad när jag tog ut henne ur bilen men hon kom snart på andra tankar och gick jättebra när vi värmde upp! Men sedan.....

Platsliggande 0 - går upp för högt och något framåt. Vi hade startnummer 2 och det var bara 4 hundar på platsen så det borde inte ha varit några problem men hund nr 1 gick upp nästan direkt och började nosa på sin plats. Matten försökte då efter alla konstens regler (på håll) lägga sin hund igen med både röstkommandon och kroppsspråk. Domaren förflyttade sig då och gick emellan mig och Smilla för att säga till den föraren. Jag vet inte vad domaren sa men tjejen gick fram till sin hund, kopplade den och tog med den från platsen och ställde sig en bit bort. Smilla låg tills det var 15 sekunder kvar, då ställde hon sig upp men la sig ner när jag diskret rörde handen. Det var ju inte riktigt den starten vi behövde!

Tandvisning 10. Inga problem! Hon satt hur still som helst!

Linförighet 5 - luft, nosar, släper, styr i kopplet. Här var domaren snäll. Det borde nog ha varit en stor nolla! Från det vi klev in i ridhuset var hon som en dammsugare. Det försvann massor med hästskit in i Smilla. Hon var helt okontaktbar och hade ingen aning om var jag var. Den enda kontakten hon hade var med marken och hästskiten! Tävlingsledaren hade också väldigt bråttom. Jag hann inte stanna förrän jag skulle gå igen. Dessutom glömde hon bort att avsluta momentet och startade upp läggandet direkt! Jag var tvungen att fråga om inte momenten var slut så att jag kunde peppa min hund!

Läggande 6 - dk, nosar, dåligt framförande, avslut. Riktigt dåligt framförande och när jag skulle lägga henne fick jag för mig att hon var kvar på startplatsen. Var därför tvungen att kasta en blick över axeln och tro det eller ej men hon låg där hon skulle! Däremot satte hon sig inte upp på första kommandot! Även här hade tävlingsledaren väldigt bråttom i starten!

Inkallande 8,5 - dåligt avslut.Här började det finnas vissa likheter med min vanliga hund!

Ställande 9,5 - något steg. Nöjd!!!! Första gången som vi på tävling kör utan dubbel kommando! Dessutom stod hon så snyggt när jag kom tillbaka!

Apportering 7 - tugg, släpper. Här vet jag att vi inte får något högre betyg eftersom hon tuggar. Problemet var att tävlingsledaren dröjde så länge med att säga att jag skulle ta föremålet. Vet ju att momentet är omgjort och fick för mig att jag fick bestämma själv. Tittade på tävlingsledaren, vilket gjorde att Smilla släppte apporten. Det var inte bara jag som tyckte att de 5 sekunderna gick långsamt. Pratade med flera andra som också blev fundersamma på hur momentet skulle gå till eftersom det tog så lång tid innan tävlingsledaren sa till!

Hopp över hinder 10. Ställ upp på lämpligt avstånd sa tävlingsledaren. Sedan sa hon kommendera. Så många tankar som for genom huvudet då. Har de gjort om det här momentet med. Det har jag inte tränat. Nej, jag menar, lämna hunden sa tävlingsledaren.

Helhetsintryck 6 - dålig kontakt. Kan inte förstå det!? Nåja, det tog sig mot slutet men vi hade hoppats på över 160 poäng. Nu blev det 120,5 och en femte plats av 8 startande. Hade vi haft platsliggandet hade hon klarat det!

Ridhus var väl inte riktigt Smillas grej!



Däremot fick en stolt matte ta emot Siris pris. Vi var bäst av de fyra som deltog och vann klassen på 161,5 poäng. Nu har vi två förstapris i Lydnadsklass 2!

6 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Heja er!! Vad kul att det gick så bra......och att ni hade så himla roligt ;-)
Grattis!!!

Ann-Margret o Vinja sa...

GRATTIS till erat 1:a pris i Klass 2 och att ni vann också :) Riktigt kul :)

Med Smilla går det säkert bättre nästa gång, inte lätt att motstå massa häst bullar som bara ligger där och säger ÄT MIG....

Kram

Britt Marie o Rudi sa...

Grattis till Siris andra förstapris! Snart har ni LP2!!
Oj, vad jag känner igen mig när du skriver om linförigheten med Smilla! Fast för oss gäller det fritt följ, så det finns inte något band mellan oss alls. Ej pålästa TL kan förstöra vilken tävling som helst...jag vet.
Bara att ta nya tag med lilla Smilla!

[Anna] sa...

Grattis grattis!! :)
Klart tusan hunden blir förvirrad när matte blir förvirrad av en förvirrad domare!
Sen så är ridhus svårt för hundar som inte är vana! Sand,hästskit och MASSA dofter!!

Sandra sa...

GRATTIS :)

Annelie sa...

Stort GRATTIS! Siri, är en stjärna. Nästa gång är det Smillas tur!
Kram