söndag 13 februari 2022

En kamp...

Sälta har en del ovanor och mindre bra beteenden som vi kämpar med. Bland annat är hon inte förtjust i att få på sig kopplet. Varför det är så vet jag inte men till och från (vilket jag tror beror på hormoner) går hon och gömmer sig när kopplet kommer fram.
Sälta tycker om att vara ute och är jättesnabb till dörren när jag tar på jacka och skor. Men när jag tar i kopplet går hon ofta och bäddar ner sig och tittar inte ens på mig. Jag har jobbat jättemycket med att bjuda in henne till dörren, för vi tar på kopplet. Ett "kom" och en godis i en öppen hand gör att hon, tveksamt, kommer. Sedan är det inga problem att trä halsband eller sele över huvudet. Och hon får alltid belöning!
Både igår och idag har det varit bra dagar när hon är kvar i vår trånga hall medan jag klär på mig och tar fram kopplen. Det har till och med varit så att hon sträcker sig fram för att få på sig sele! Det gör mig glad! Nu får vi se hur länge det håller i sig!

Inga kommentarer: