onsdag 16 februari 2022

Återbesök!

Idag var det dags för återbesök hos arbetsterapeuten. 


Även om jag känner att jag gör framsteg är jag ju lite orolig för att det inte är tillräckligt. Men det behövde jag inte vara. Allt såg bra ut!
Förra gången mättes armens vridning och handledens böjning framåt och bakåt. Nu gjordes mätningen om. Armens vridning hade förbättrats med 20 (grader tror jag de mäter i) medan handledens böjning bara hade förbättrats med 5. Jag har, tyvärr, dålig rörlighet i mina leder men vänster var något bättre än den högra. Det är bara att fortsätta träningen!
Nu mättes också styrkan och uthålligheten i handen. Tre gånger skulle jag trycka på apparaten, först med vänster och sedan med höger.
Normalt ska den dominanta handen ha ett värde som är ca 5 kg högre än den andra. Min vänstra klarade 30 kg och den högra 20 men det var ett bra värde för att inte ha använd den på ett par månader. Jag har jobbat på bra och fick en ok-stämpel av arbetsterapeuten!

Nu ska ortosen av och armen ska användas upp till smärtgränsen. Det betyder att jag får bära och lyfta om den inte gör ont. Arbetsterapeuten menade på att det var bra och bära en liten kasse i höger handen när man handlade. Att börja jobba var bra för då blev det naturliga rörelser för handen. Ortosen får användas om jag blir väldigt trött i armen eller om det finns risk att ramla! Förutom att stå på händer, göra armhävningar eller hålla i ryckande koppel är det dags att börja leva normalt igen.  Äntligen! Men det känns konstigt! Nu är det dags att börja jobba igen!
På vägen hem från stan stannade vi vid Bergkulla för att gå 5 km spåret! Sol, fyra-fem plusgrader och vårkänslor!
 

Inga kommentarer: