lördag 6 oktober 2012

Lördag!

Idag gick vi upp tidigt! Vi skulle åka till Katrineholm och tävla lydnad! Det skulle bli debut i lydnadsklass 2. Nu hade vi inte så stora förhoppningar för rutan och fjärren är inte riktigt färdiga! Det kändes riktigt bra och jag var faktiskt inte nervös.

Vädret var toppen men det var lite blött i marken. Vi var bara 4 startande och vi startade sist! Lizette Olausson var domare! Tyvärr började det inte så bra. Smilla la sig inte ner på första platskommandot, men andra kommandot lyssnade hon på. Hon låg bra när jag lämnade henne men när jag kom upp i jämnhöjd med tävlingsledaren (innan jag vände på mig) sa hon: Du kan ta din hund! Smilla kom sakta gående mot mig! Jäklar en nolla!

När vi sedan skulle köra igång var hon riktigt låg. Jag funderade på att bryta men när vi stod och väntade på vår tur blev hon riktigt alert. Självklart skulle vi köra.

Platsligg 0 - avviker! Jag är riktigt besviken eftersom jag vet att hon kan även om det är blött!

Fritt följ 0 - bryter! Smilla är med bra i starten men när vi vinklar vänster, ner mot den sidan av planen där hundarna legat plats, sackar Smilla. Hon blir jättelåg, stannar upp och kommer 4-5 meter bakom mig. Det verkar som om hon tycker att det är obehagligt. När jag sedan vinklar höger kommer hon upp på höger sida om mig så jag får locka över henne på rätt sida. Språngmarschen går skapligt men vid helomvändning blir hon låg igen. Vill inte sitta vid vänster halt och då bestämmer jag mig för att bryta. Tänkte bryta hela tävlingen men tävlingsledare och domare tyckte att jag skulle fortsätta. Resten av momenten (förutom rutan) var på "rätt sida" av planen.

Läggande 7,5 - dk uppsittande, ngt långsamt ner. Med tanke på vilken start vi haft får jag vara nöjd men jag vet att hon kan bättre!

Inkallande 7,5 - står i avslut, bra tempo. Kommer med bra fart men vägrar sitta vid sidan. Det kan vi också bättre!

Sändande med ställande 7 - två tassar utanför! Nöjd! Första gången vi kör en tävlingsruta som vi inte har ställt upp själva. Vi har knappt kört med band runt och igår var första gången vi körde utan belöning i rutan. Tyvärr vände Smilla på sig i rutan och hamnade med baktassarna precis utanför bandet!

Apportering 0 - tjuvar, utför momentet själv. Miss av mig! Vi fick ställa upp för apportering och jag säger till Smilla att stanna. Får sedan apportbocken av tävlingsledaren men domaren och skrivarna är inte klara vilket gör att jag får stå och vänta en bra stund. När momentet sedan ska utföras är Smilla så laddad! Självklart borde jag ha tagit till ett dk, men jag tänkte inte ens på det. Samtidigt är jag så glad att hon kastar sig ut och hämtar apporten när hon tidigare har varit så låg!

Hopp över hinder 7,5 - står i avslut, dk, fördröjning på första kommandot i uthoppet! Det kan vi bättre!

Fjärr 8 - 1 dk. I tisdags var första gången som Smilla klarade en tävlingsmässig fjärr på 5 meters håll. Här trodde jag att vi skulle nolla men istället gör hon en riktigt bra fjärr. Sätter sig på första, vill inte lägga sig första gången så vi får ta till ett dk, men sedan gör hon de två sista skiftena jättebra!

Helhet 8 - bra upphämtning! 

Jag fick beröm av Lizette efteråt att jag klarade av att samla ihop oss efter den bedrövliga starten. Vi fick ju inte ihop så många poäng men jag blev riktigt taggad eftersom Smilla klarade av de nya momenten med bra betyg. Vi passade också på att lägga plats och träna fritt följ på planen efter tävlingen. Hon gick upp på platsen då med, men efter en tillsägelse låg hon bra och fria följet var riktigt bra! Ikväll har vi anmält till två nya tävlingar!

När vi kom till landet tog vi en långpromenad i det härliga höstvädret!


Tyvärr blir det mindre och mindre skog för varje gång vi kommer hit!


Som vanligt hittade Smilla en sten att sitta på...


...och en till....


....och en till!


Jag hittade trattisar!


Posering!


En sten till att sitta på!


Hon kan faktiskt stå också!


Full fart framåt!




Höstbilder!


Posering i höstlöv!


Lite trattisar tog vi med hem!

En härlig höstpromenad för att ladda batterierna! Vi har också vilat en stund! Imorgon blir det kurs och sedan en tur till Nyköping för att hälsa på Siri och Eliza!


1 kommentar:

Ann-Margret, Vinja o Bozza sa...

Vilken otur med platsen då :( Försvinner ju en massa poäng där.
Håller tummarna att det går bättre nästa gång :)

Kram