söndag 1 juli 2012

Rallylydnad i Eskilstuna!

På förmiddagen stack vi iväg till Eskilstuna BK för rallylydnadstävling. Den här gången åkte vi inte ensamma, både mamma och syrran var med! Tanken var att även syrran skulle tävla med sin Selma men det tyckte inte Selma. Hela sista veckan har hon varit jätteseg, troligtvis löp på gång, så de avstod tävlingen.

Siri skulle tävla nybörjarklassen och förhoppningsvis få sitt sista kvalificerande resultat, alltså mer än 70 poäng. Vi hade startnummer 31 och var inte riktigt beredda när startnummer 29 bröt och nummer 30 inte var på plats. Nåväl, det var bara och köra!

De två första skyltarna (sitt framför vänster ingång och sitt framför höger ingång) var Siri väldigt ofokuserad och nosig men sedan blev det bättre. Några sneda sättande, några långsamma sättanden och ett bristande samarbete på sitt 1, 2, 3 steg fram resulterade i ett slutresultat på 85 poäng! Kommentaren blev Bra tempoväxling! Trevligt ekipage! Jag är riktigt nöjd!

Efter en kort regnskur och en klocka som var strax efter 3 var det slutligen dags för Smillas start i fortsättningsklassen! Där hade vi startnummer 10 av 13 ekipage. Smilla var riktigt fokuserad och samarbetsvillig! Banan startade med ett hopp, där hunden skulle skickas en bra bit ifrån hindret. Smilla lämnade inte mig och hoppade samtidigt som jag var framme vid hindret. 10 minuspoäng tänkte jag, men det blev det inte. Två sneda sättanden och en nos var resultatet tills vi kom fram till de två sista skyltarna. Sväng vänster, sitt och snurr under gång i långsamt tempo! Vid vänstersvängen kom jag med fel fot och fick stanna till innan jag kunde svänga vilket gjorde att Smilla satte sig ner innan svängen (minus 10 poäng). Snurr under gång gjorde hon inte förrän på tredje kommandot och då var vi en bra bit från skylten (minus 10 poäng). Kommentaren blev Snyggt läggande! Synd på de två sista skyltarna! 76 poäng blev resultatet och jag är supernöjd med rundan men visst var det synd på de två sista skyltarna!

Bilder kommer när jag har hämtat kamera-sladden!

Nu är vi tre trötta hjältar som snart ska krypa i säng och drömma om alla segrar vi ska ta framöver!

2 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Är så imponerad av Er att tävla med 2 hundar kräver sin kvinna och du klarar det med glans. Grattis till dig & båda töserna !

Annelie sa...

Stort GRATTIS till två fina rundor, men framför allt till Siris titel! Njut av semester och dröm! Kram