torsdag 12 juli 2012

Hundliv!

I två dagar har vi i stort sett inte gjort någon nytta utan bara varit! Ja, vi har ju gått långa promenader och tränat en del!

Igår förmiddag blev det en långpromenad med kantarellplockning och platsligg! Vi var ute i 1,5 timme och bara njöt. På kvällen åkte vi och tränade lydnad med båda hundarna och efter det hade jag en rallylydnadskurs! Det blev dryga tre timmar med träning och kurs! Och bra gick det också! Jag som aldrig har gillat att hålla på med små detaljer har lärt mig massor och tycker att det är riktigt kul!

Idag började vi dagen med ett morgondopp innan frukosten! Efter frukosten blev det en dryg timmes promenad samtidigt som det hastigt bestämdes att jag skulle åka till Anita och träna rallylydnad! Hon behövde träna med löptikar och självklart ställer vi upp! Det är alltid roligt med träningssällskap. Vi var på en fotbollsplan i Fjällskäfte, någonstans mitt ute i skogen mellan Katrineholm, Flen och Eskilstuna! Det blev en lyckad och rolig träning med två olika banor! Vissa saker gick bra och vissa saker behöver vi träna mer på men överlag är jag jättenöjd med min träning!

På vägen hem stannade vi i Svalboviken för att gå en sväng på Sörmlandsleden!

Först gick vi upp till en utsiktsplats, med en riktigt fin utsikt!

Hundarna måste självklart posera!

När man tittade åt andra hållet var utsikten inte riktigt lika fin! Mörka moln hägrade.....

Vi började följa leden, en smal stig med mycket gräs men även många fina blommor! Kände en liten oro när vi gick, och vi hann inte så långt. Kanske 100 meter så låg de där.

Två stycken svart ormar!!!! Jag har ormfobi! Den ena försvann in i bland massa stenar med den andra låg kvar. Tittade framåt och såg att terrängen såg likadan ut så långt som det gick att se. Då valde vi att vända och ta en annan bit av Sörmlandsleden!

Det är ju bra att få lite historiska kunskaper!

När vi följde en annan sträcka kom vi till Eskilstuna kommuns högsta berg!
Tyckenhedsberget 114, 2 möh.

Där fanns det en bänk.

Hundarna passade på att vila innan vi vände hemåt!

Det blev även en vilopaus på en sten under nervägen!

Tuff klättring vet jag inte om jag kan hålla med om! Men en trevlig promenad blev det med lite blandat väder, lite regn och lite sol. Men inga mer ormar i  alla fall! Nästa gång tar vi med oss lite fika så att vi kan gå längre innan vi vänder!

Efter dryga fem timmar ute på vift var vi hemma igen. Trötta hundar och trött matte. Jag tog en liten lur i soffan, men hundarna har sovit sedan vi kom hem förutom när de åt...... Vilket trevligt sällskap!!!