torsdag 21 maj 2020

Kurs!

Idag har vi varit på en heldagskurs hos Lizette och Victoria på Kaplansgårdens Hundsport i Vingåker. Ett bra upplägg med två instruktörer och endast 6 deltagare. Man kunde få hur mycket hjälp som helst. Jag har tappat mycket av motivationen vad det gäller lydnaden med Soya. Klass 2 blev så svår för oss men jag tycker att det är kul att träna och behöver en liten spark i baken för att komma igång igen. Kanske tävlar vi igen, kanske inte. Även om hon tycker att det är kul att jobba med mig är det svårt med alla störningar. Vissa saker gick riktigt bra idag medan det i andra fall känns som vi harvar på samma ställe och inte kommer någonstans. Jag förstår att det mycket handlar om hur jag förhåller mig till situationen. Jag måste gå in med inställningen att under tiden det är jobb så gör man inget annat. Jag behöver också träna och nöta mycket mer så att Soya känner sig säker på vad hon ska göra i störningsfria miljöer för att kunna klara det med störningar.


Sälta var också med och skötte sig riktigt bra hela tiden. Hon låg mycket i buren men fick komma ut emellanåt och träna lite. Fortfarande följsam och lyhörd även om det var andra hundar i närheten som hon periodvis ville kolla på. Så nöjd med hennes insats i dag.


Finaste väskan som vi fick av Sältas uppfödare får bli "kursväska"!


Att gå kurs tar visst på krafterna. Den första dagen med riktigt värme påverkar också. Tror att det finns några som kommer att sova gott i natt.




1 kommentar:

Erika sa...

Bra med lite input när en känner att en kört fast på vissa vis!