torsdag 28 maj 2020

Hur svårt kan det vara?

Efter lite helgträningar med Kristina och lydnadskursen har jag fått lite inspiration igen. Soya och jag tragglar med våra svårigheter; fjärr, inkallning med ställande, vittring och apportering med dirigering. Just nu tragglar vi mest med de två apporteringsmomenten. Vittringen går periodvis rätt bra men dirigering till höger eller vänster..... Hur svårt kan det vara? Istället för apporter har jag godisskålar utställda men bara godis i den hon ska springa till. Hon ser när jag lägger i godisbiten. Hon står sedan mitt emot mig, jag visar med hela kroppen, pekar med armen och använder kommandoordet. Ändå blir det ofta fel! Nåja, det är väl bara att traggla vidare.



Hos Sälta ser jag stora framsteg. Hon är jätteduktig på skvallerträning även om det ibland är svårt. Idag såg vi ett barn med en fotboll. Då tog det lite tid innan hon släppte. Men oftast stannar hon upp, tittar till på personerna och vänder sedan, superglad, mot mig! Det går åt en hel del godis (hundmat)! Häromdagen tränade jag lite skiften i fjärren inomhus med Soya. Jag tog då fram en fäll som jag la bredvid mig. Jag satte mig med Soya mitt emot mig och lockade in Sälta på fällen med en godis. Hon har aldrig tidigare tränat på att vara kvar på fällen, bara i buren. Det fungerade jättebra. Ett par godisbitar under tiden hon satt där. Kastade sedan i väg en godis och när hon hade hämtat den gick hon tillbaka och satte sig på fällen för att få mer godis! Gullungen!


Inga kommentarer: