söndag 17 maj 2020

Lyckad träning!

Det är mycket som behöver tränas med en valp. Relationen ska byggas upp och jag ska bli den viktigaste i valpens liv. Det är inte alltid så lätt. Sälta har varit otroligt intresserad av allt som rör sig, fåglar, löv, bilar, människor, ja precis allt. Dessutom är ju Soya väldigt intressant. Ofta är det en fördel för Sälta lär sig det Soya kan men ibland blir det rörigt. Bus och lek på promenaderna t ex.

Jag har i alla fall jobbat väldigt mycket med att Sälta ska välja mig istället för allt annat. Jag började med att ta fram och muta med godis när vi såg att någon närmade sig samtidigt som jag talade om att hon gjorde rätt. Så småningom vände hon sig till mig när jag kallade på henne och sa att hon gjorde rätt. Idag såg jag för första gången ett resultat av vår "skvaller"-träning. När hon hade kastat en blick på människorna vi mötte vände hon självmant upp mot mig för att få godis. Jippi! Däremot är fåglar än så länge alldeles för intressanta. Andra hundar är också svårigheter, kanske mycket för att Soya tycker att det är obehagligt att möta andra hundar och gärna skäller.


Det är kul att se att träningen har gett resultat och vi fortsätter med arbetet att välja mig istället för allt annat!

Inga kommentarer: