tisdag 8 maj 2018

Alldeles för många...

...tävlingar har det blivit under april och maj. Det tar på krafterna att vara iväg på helgerna. Dessutom är det dyrt. Men det är så roligt! Och nu känns det äntligen som om vi har hittat en trygghet i vår samarbete, både med Smilla och Soya!


Förra tisdagen var vi iväg och tävlade rallylydnad, Soya och jag! En bra runda med en härlig känsla som slutade på 97 poäng och en 2:a plats. Kommentaren: underbar glad hund och samarbete! Andra rundan gick inte alls lika bra då Soya var trött och hade svårt att koncentrera sig. När det då var en svår skylt först och sedan blev galet på andra skylten orkade vi inte riktigt hålla ihop det utan det blev massa försök till tokryck. Men vi avslutade bra! Kommentaren var ändå positiv: Många fina moment! Härlig glädje hos hunden! Fin runda!



I lördags åkte vi till Eskilstuna Hunddressyrklubb för att tävla dubbeltävling i lydnad. Första tävlingen gick väl inte så bra när Soya låste sig på ljud från publiken och hade svårt att koncentrera sig. Tre nollor men även många bra betyg! Helhetsintrycket blev mycket positivt men okoncentrerad.


Efter att vi hade tävlat började det skjuta i skogen på andra sidan vägen. Det var visst paintball-krig! Det sköts mer eller mindre under hela dagen. Periodvis lät det nästan som nyårsraketer. En viss oro fanns eftersom Soya har varit ljudkänslig. Vi hade startnummer 4 och när jag tog ut henne för att värma upp sköts det rejält. Soya reagerade direkt och ville inte vara med. Jag peppade och körde igång uppvärmningen. Det fick bli en hel del bus och mycket godis. Jag hoppades på att skjutande skulle sluta tills det var dags för oss. Nu valde både startnummer 2 och 3 att bryta men vi hade turen att när det var dags för oss slutade skjutandet. Jag kände att Soya tyckte att det var obehaglig att gå mot skogen så där tappade jag henne men för övrigt fungerade hon riktigt bra och hon gjorde allt hon skulle. Rutan valde jag "att nolla". Hon sprang med bra fart till rutan men stannade precis i hörnet. Eftersom hon har haft svårt att gå ut ville jag inte flytta om henne utan valde att lägga henne och då hamnade tassarna på bandet! Jag är så jättenöjd med vår insats. En 10:a på helheten med kommentaren trevligt ekipage. Det var dessutom en hel del andra bra betyg också!


Även söndagen tillbringades i Eskilstuna, den här gången på Vilsta. Det var rallytävling igen. Smilla fick två starter medan Soya var bortlottad i B-tävlingen.

Roliga banor som passade oss och två hundar som var riktigt fokuserade. Tyvärr gjorde Soya en snurr vid bakombytet och fick där en fel övning (-10 poäng). Slutsumman blev 88 och kommentaren: en snygg runda med den mycket alert hund. Läcker gångstil!

Smilla var helfokuserad men lyckades kliva in i två skylthållare. Här fick vi ihop 90 poäng och ett kvalificerande resultat. Kommentaren: mycket snygg rallyrunda. Tydlig förare. Jag är mest nöjd med att vi fixade frestelsen!


Andra banan var inga krångligheter men Smilla var trött. Hon var fortfarande riktig med men gick ner med näsan på ett ställe. Där harklar jag mig och gör antagligen något med kroppen för hon lägger sig snabbt ner och är lika snabbt uppe igen. Fel övning och 84 poäng. Kommentaren: Jättesnygg vänstersväng. Fin runda!


Jag hade tänkt lägga ner tävlandet med Smilla men nu var hon jättefokuserat och väldigt samarbetsvillig! Så kul! Nu blir det rally med båda i Flen på söndag! Egentligen skulle det bli sista tävlingen innan Soyas kastrering men nu hade vi så bra känsla på lydnaden att jag gärna vill köra någon mer. Hittade (och anmälde oss till) två tävlingar i början av juni, Nyköping och Flen! Sedan blir det en viloperiod......






Inga kommentarer: