söndag 26 februari 2017

Banträning i rally!

Igår åkte vi till Katrineholm för att "träningstävla" mästarklassen hos Camilla. Jag är väldigt ambivalent när det gäller vår träning och tävling just nu. Ofta känner jag att jag ska lägga ner tävlandet helt och hållet. Tror att jag har tappat motivation och fokusering men när jag väl kör känns det kul. Men Smilla tycker inte alltid att det är kul och vi kämpar med denna förbannade frestelse. Dessutom är hon så väderberoende. Blött underlag eller regn i luften gör att hon blir låg och inte vill någonting. Vi har inget mål i vår träning längre. Att komma över 90 poäng i mästarklass känns skitsvårt. Soya har ju bara kört en mästarklass men hon har ju sina tasslyft och är väldigt "spretig" i sitt kroppsspråk. Benen far åt alla håll känns det som. Jag tycker ju om hennes spralliga glädje men i tävlingssammanhanget blir det en nackdel. Och så vet vi ju inte alls vad som händer när hon löper den här gången.

Vi hade i alla fall anmält oss till den här banträningen. Tanken var att jag skulle fokusera på mig själv och hjälpa mina hundar så de kunde göra sitt bästa.

Banan var inte speciellt svår men det gällde att hålla tungan rätt i munnen och göra rätt i alla byten och med alla steg (eller inte några steg)!


Smilla var först ut med startnummer 3. Jag gick in med en lätt överladdad hund som tyckte att det var riktigt kul att köra. Jag själv tyckte att det var otäckt i hallen. Det var så tryckande tyst. Dessutom satt publiken väldigt nära vilket jag inte hade tänkt mig. Smilla reagerade inte på det men jag gjorde det. Benen darrade när vi klev in på banan. Smilla tappade istället lite fokus vid ett fönster mellan skylt 1 och 2. Sedan kom (den förbannade) frestelsen. Det spelade ingen roll att det var gammalt torrt godis, det luktade gott ändå. Jag kämpade och jobbade och tyckte att jag försökte samla upp henne innan. Jo, vi tog oss igenom med lite bris och pos! Det här gör ju att vi inte är fullt fokuserade vid följande skylt. Ett dåligt bakombyte vid skylt 9 och  (nästan) en fel övning vid skylt 15 där jag tänker ta ett extra steg.... Vi lyckades också få till ett (men bara ett) islag i en skylthållare. Smilla var fokuserad och samarbetsvillig. Hon hade riktigt bra lägganden och de flesta sättanden. Bra stadga i lämna momenten och snurrade (nästan på mig) bra! Hon var så laddad att det kom lite gnällande men jag är nöjd med vår insats.



Det blev 88 poäng och en hedrande 5:e plats!

Och så var det Soyas tur. Jag hade kollat henne på morgonen och då hade hon INTE börjat löpa men när jag tog ut henne ur bilen och skulle rasta och köra igång henne hade hon några bloddroppar i rumpan. Det var bara att plocka fram ett hemmagjort tikskydd, något som hon inte är van vid att ha på sig.


Hade väl inte så stora förväntningar på henne med tanke på förutsättningarna. Vi har varit i hallen förut så det är inte konstigt men tikskydd på och publik väldigt nära kan ju påverka henne. Jag valde att traska rakt in bland publiken innan vi gick in på banan för att hon i alla fall skulle få se dem. Kanske är det en fördel att Soya blir lite lagom "låg" på banan. Hon var inte alls sitt vanliga hoppiga jag men hon var med mig och fokuserade på det som skulle göras. Lite grann fastnade hon på "konstiga" saker och publiken men inte så det störde. I slutänden blev det 95 poäng och en delad tredje plats! Jättekul!!!! 


Jag är jättenöjd med min insats där jag verkligen kunde jobba med mina hundar på ett bra sätt. Vi klarade banorna utan större svårigheter och inser att det kanske inte är omöjligt att nå 90 poäng på riktig tävling.


Efter tävlingen åt jag lunch med Sofia på Restaurang Barken innan jag tog en sväng till Julita för att titta till stugan, till hundarnas stora lycka! Härligt att få busa på tomten och gå en rejäl runda i skogen igen!


Lämnade sedan trötta hundar hemma och åkte till Lena. Det blev en trevlig kväll med god taco och trevliga samtal. 

Idag har vi fokuserat på att hålla alla tassar i backen. Vi fick lite tips av Cattis i fredags så nu är det väl bara att träna på! 











Inga kommentarer: