lördag 18 februari 2017

Rallylydnadsträning!

Träffade Thina på förmiddagen för att träna lite rallylydnad! En klurig mästarklassbana som krävde mycket tänk. Undra vem det var som hade fixat ihop den banan????? (Typ jag). Lite körigt blir det ju när man väljer att ta med många av de skyltar som är svåra men också skyltar som kräver lite tänk och mycket förberedelser! (406, 309, 411, 214, 309, 116, 119, 206, 312, 206, 302, 401, 402, 203, 412, 204, 405 och 316)

Ja, vi var väl inte allra bäst idag och mycket kritik fick vi. Men också många tips och goda råd. Det handlar ju inte om att hundarna inte kan utan om att jag måste göra rätt. Tydlighet, beröm och peppning på rätt ställe, fokus, hålla käften ibland och bara prata när det behövs, lyfta och dämpa på rätt ställen och att kunna förbereda hundarna på rätt sätt . Ja, jag har nog lite att jobba på men jag är ändå rätt nöjd med vår insats. Men vissa saker handlade om hundarna idag och det funderar jag på. Varför var Smilla låg på höger sidan? Varför har hon så svårt för "stanna"-momenten med inkallning efteråt? Varför kunde inte Soya läggande under gång? Beror det på mitt kroppsspråk, tonfall, underlaget eller är det löpet som spökar? 


Nästa gång kanske vi ska bygga en "lätt" bana med skyltar som vi är bra (eller i alla fall bättre) på eller annars kan vi ju fortsätta att utmana och bli bra på alla skyltar!!!! Tack för idag, Thina!

Inga kommentarer: