torsdag 23 december 2021

Operation

Igår var det dags för operation av min handled. Det skulle opereras in en platta som håller handleden på rätt plats. Lite nervös blev jag när samtalet om operationen kom men äntligen kan jag börja räkna ner till ett lite "normalare" liv.

Redan i tisdags kväll skulle det duschas och tvättas hår efter alla konstens regler med speciella preparat. Håret kändes som stålull efter tvätten. Som en enda stor tova. Sedan skulle det vara ren handduk, rena kläder och renbäddat i sängen. På onsdags morgonen var det samma duschprocedur innan det var dags för att åka till sjukhuset. Senast 10 skulle jag vara där. 

På sjukhuset blev jag väl omhändertagen och klädd i de allra finaste kläderna. Jag blev både lokalbedövad i hela armen och sövd. Vid 14-tiden blev jag väckt igen. Jag mådde bra men armen, som var bedövad, var fruktansvärt obehaglig. Den kändes som en betongklump och verkade inte hänga ihop med resten av kroppen. Det fick bli mitella tills bedövning skulle släppa efter ca 12 timmar. Det skulle kunna göra väldigt ont när bedövningen släppte enligt läkaren.

Efter någon timme fick jag åka hem med lite olika värktabletter som ska tas i tre dagar. Eva hämtade mig och gick också en sväng med hundarna. 

Inatt har jag inte sovit så jättebra. Svårt att somna för att det var en så obehaglig känsla att inte kunna styra armen. Vaknade sedan vid 4-halv 5 av att det gjorde ont. Som tur var inte väldigt ont och armen hängde ihop med kroppen igen.

Nu ska gipset sitta i två veckor innan det är dags för rehabträning. Jag hoppas att jag får tid innan trettonhelgen....

Hundarna och jag traskade iväg en timme på Koludden imorse och i kväll ska vi till syrran! Det blir jul trots allt!




Tack för bilderna Annelie!


Inga kommentarer: