söndag 21 september 2014

Hundhelg!

Hela helgen har ägnats åt olika hundaktiviteter! I fredags eftermiddag åkte vi till veterinären för att kolla upp Smillas öron! Nu såg öronen bra ut! Inga bakterier var kvar! Öronlappen var lite irriterad men troligtvis för att jag har hållit på så mycket med dem! Nu blev det slut på allt! Inga kortisontabletter, ingen tvättning och inga droppar! Så skönt! Efter veterinärbesöket åkte vi direkt till landet!!!

I går förmiddag tränade vi hund! Jag har dragit ihop några tillfällen där man kan komma och träna, dela erfarenheter, få tips och råd! Och fika och prata inte minst! Körde ett kort pass med Smilla men det var riktigt blött i gräset och då blir hon så försiktig! Tog ut Soya och körde henne under en timme! Soya är okoncentrerad och lyssnar minimalt just nu! Godis är inte gott! Hon spottade till och med ut köttbullarna! Några små korvbitar och frolic tog hon!

På eftermiddagen åkte vi till Vingåkers Hundklubb för att tävla KM i lydnad! Det var dimmigt och regnet hängde i luften men det sprack upp och blev toppenväder! Perfekt för Smilla och mig! Vi har ju tagit titel i lydnadsklass 1 2011 och 2012! Förra året kom vi femma men i gengäld snodde vi åt oss titeln i rallylydnad fortsättningsklassen! Målsättningen i år, när vi tävlade lydnadsklass 2, var att bli bättre än förra året! Nu var det 5 startande så någon måste vi slå!

Min älskade hund var så lyhörd och samarbetsvillig! Känslan var på topp! I slutänden fick vi ihop 189 poäng (för en något snäll men väldigt rättvis domare). Tyvärr har jag protokollet kvar på landet men många 9:or och 10:or var det. Tror att det var en 8:a och en 8,5! Klubbmästartiteln var inte viktig i år! Jag jobbar mycket med mina tävlingsnerver och att få en bra känsla! Nu slutade det bra i alla fall!


I morse stack vi tidigt iväg till Eskilstuna Brukshundklubb! Soya skulle debutera i utställningsringen!
Vi stannade till vid Munkleden för att gå morgonpromenad! Jag ville inte gå på grusvägarna hemma med en daggvåt, vit hund som skulle ställas ut! När jag öppnade buren vid kyrkan, smiter Soya ut! Vi har tränat massor på det och hon har suttit riktigt bra! Nu var vi på ett nytt ställe och hon fick bråttom! Men det gick inte att få tag på henne! Lite retsamt lullade hon runt ett par meter ifrån mig och vägrade komma! Tog till tipsen jag fått på kursen och kastade kopplet mot henne! Först blev hon bara förvånad! Andra gången ändrades kroppshållningen! Kastade två gånger och hon kom smygande bakom mig! Öppnade buren i bilen och hon studsar in med världens fart och sedan gör vi om allting på rätt sätt!!!

Kritiken på utställningen var bra men Soya tyckte att det var läskigt att vara i ringen!Svansen ville inte upp! Vi var enda schappen och fick HP och BIR! I finalen var det nog 16-17 valpar! Då var Smilla mycket frimodigare och bar svansen lite högre! Till och med någon viftning fick vi till men det var jobbigt att stå för små valpben! Hon rörde sig bra men när hon fick syn på placeringsskyltarna hoppade hon högt! Lite spökigt är det, alldeles för tidigt tycker jag! Vi klarade oss kvar efter första gallringen men blev inte placerad! Men bland de nio bästa var vi!



De två sötnosarna kamperade ihop i buren och det gick jättebra! Det är första gången Soya sitter instängd i den här buren!

Vi avslutade kvällen med en rallylydnadskurs! Tyvärr började det regna men deltagarna var tappra! Hade tänkt att köra lite med Smilla men hon var tacksam när hon rätt blöt fick hoppa in i bilen!

Soya, som alltid har vräkt i sig mat, har under de senaste 4-5 dagarna inte alls ätit bra! Men idag!!! Nu vräker hon i sig maten och jag känner igen den lilla morrhoppan igen!

Trött och frusen är det dags att hoppa i säng!!!






2 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vilken intensiv hundhelg. Smilla är ju verkligen otroligt duktig. Soya blev ju också en erfarenhet rikare.

Annelie sa...

Uj vilken helg!!! Stort Grattis till båda tjejerna :)