lördag 17 november 2012

Tävling!

Idag var det dags för tävling igen! Smilla och jag skulle starta i lydnadsklass 2 på hemmaklubben. Förra gången gick det ju inte så jättebra, så vi var lite pirriga.

Vädret var väl sisådär. Mulet, 5-6 grader men inget regn och relativt torra planer. Vi hade hoppats på någon minusgrad och sol!

Vi fick startnummer 4 (av 7) och domare var Anders Svensson. En hård men rättvis domare!

Platsliggande 0 - går upp! Platsligget har vi tragglat med under hela 1:an. Nu trodde jag att det fungerade, eftersom det gör det på träning, men tydligen inte. Både förra tävlingen och den här har Smilla gått upp. Idag låg hon väl i 10 sekunder innan hon kom i full fart - jätteglad! Undra vad det är jag gör....

Fritt följ 8 - långt fram, släpper helomvändning, sitter långt fram. Jag är riktigt nöjd med Smillas fria följ!

Läggande 0 - ligger ej! Trist att inte paradgrenen fungerar, men hon hade ett snyggt ställande....

Inkallande 9,5 - sitter snett! Jag tycker att hon var lite seg. Vet att hon kan ha något bättre fart!

Sändande med ställande 0 - utför ej momentet. Vi har fastnat lite i träningen på rutan men sist när vi körde gick det bra. Idag gick hon ut i makligt tempo, kom snett åt höger och stannade, utanför rutan, när hon fick se en kon.Här hade jag inte så stora förväntningar!

Apportering 9 - lekfullt gripande! Riktigt nöjd! Hon satt kvar utan dk, tar ögonkontakt innan kommandot, går ut med bra fart, slår till apporten med tassarna innan hon tar den, full fart tillbaka, snyggt sättande vid sidan och inget tugg!

Fritt hopp över hinder 8,5 - dk, sent avslut!  Hoppet har vi inte tränat på länge så här är jag nöjd. Hon hoppar ut bra och sätter sig på ett helt okej avstånd. Hoppar tillbaka på kommando, studsar in vid sidan men sätter sig inte. Jag tittar för att se var hon är och då sätter hon sig!

Fjärrdirigering 8,5 - dk läggande, flyttar något, dk vänster arm vid sättandet. Hon la sig inte på första kommando. Första två skiftena kändes riktigt bra men andra sättandet vred hon lite på kroppen. Att jag har ett dk vid uppsittet hade jag ingen aning om.

Helhetsintryck 8,5

Slutsumma 103,5

Jag hade förhoppningar om ett bättre resultat och är självklart lite besviken på nollorna men jag är nöjd över betygen på övriga moment. Nu blir det mycket träning på platsligg i grupp och rutan! Och jag är redan revanschsugen så det blir väl att läsa tävlingskalendern igen!


1 kommentar:

Linda, Inez, Drömma sa...

Typiskt med nollorna, men du hade ju bra poäng på det andra... Kanske var det pirrigheten som hon kände av..
Bättre lycka nästa gång!