onsdag 29 juni 2022

Lydnadsträning!

Idag när det var något svalare passade vi på att träna lite lydnad. 

Soya fick träna lite olika moment i klass 2. Hon kändes lite seg men det kan ju bero på värmen. Hon strular lite på sättandena vid halterna på raksträckorna men inte vid svängar. Kan det vara så att vi har tränat för mycket backa? Hon har svårt att förstå ordet sitt under marsch och väljer ofta att stanna stående. Plats och stanna (stå) är lättare. Lathet eller något annat? Jag vet inte. De nya apportbockarna har också krånglat till det för Soya. Hon är inte bekväm med att ta dem. Funderar på om hon har ont i någon tand eller så  men har pillat och känt och inte hittat något. Jag är ändå nöjd med det vi gjorde idag för i slutänden såg jag till att det blev bra och att hon var en superhund!

Sälta har utvecklats under de sista två-tre månaderna. Nu känns det som om hon förstår vad som förväntas och vi jobbar tillsammans. Visst blir det missar ibland men vi är ett team. Jag tror att förändrad belöning och att variera ordningen på momenten har gjort henne säkrare och mer lyhörd. Idag slarvade hon med apporteringen. Hon slog till på apporten men "missade" att plocka upp den. Efter diskussioner med Kristina fick jag lite tips om hur vi kan variera träningen med apporten för att få Sälta att tänka mer.

Nu ser vi fram emot två heldagar med lydnadsträning nästa vecka!

Inga kommentarer: